3. sommerkoncert onsdag d. 26. juli 2000 kl. 19:30 (30 kr.)

Jette Kristensen, obo Mikael Ustrup, cembalo

Jette Kristensen er oprindelig uddannet blokfløjtenist fra Nordjysk Musikkonservatorium, men fortsatte med at studere obo, først hos JørgenSkyttegaard, Aalborg og siden hos Ole Henrik Dahl ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra hun i 1996 aflagde diplomeksamen.

Jette kristensen er i dag ansat som solooboist i Randers Byorkester og er tillige medlem af Rørkvartetten Donax og Den Ny Blæserkvintet.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

George Phillipp Telemann (1681-1767)

Francesco Geminiani (1680-1762)

George Friederich Händel (1685-1759)

Fantasi og fuga i g-mol BWV 542

Concerto per Oboe d'amore i A-dur

Siciliano
  Largo

Partita over "O Gott du frommer Gott" BWV 767

Sonate i e-mol for obo og b.c.

Largo
  Vivace

Fra Italienske koncert for cembalo
  1. sats: Allegro

Sonata for obo og b.c. no. 3 i F-dur Opus 1 no. 5

Bourrée angloise
  Menuetto

Jette Kristensen er oprindelig uddannet blokfløjtenist fra Nordjysk Musikkonservatorium, men fortsatte med at studere obo, først hos Jørgen Skyttegaard, Aalborg og siden hos Ole Henrik Dahl ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium, hvorfra hun i 1996 aflagde diplomeksamen.
Jette Kristensen er i dag ansat som solooboist i Randers Byorkester og er tillige medlem af Rørkvartetten Donax og Den Ny Blæserkvintet.

Mikael Ustrup er uddannet organist og kantor fra Nordjysk Musikkonservatorium i 1990 som elev af Freddy Samsing og Kurt Levorsen.
Fra 1996 organist ved Mariager klosterkirke
Afdelingsleder og lærer ved Vestervig Kirkemusikskoles afdeling i Hobro.
Fra 1995-1998 timelærer ved Nordjysk Musikkonservatorium
Koncert- og akkompagnementsvirksomhed på både orgel og cembalo.

Præludium og fuga i g-mol BWV 542 er et af Bach’s mest udtryksfulde værker. Præludiet er nærmest dæmonisk i sin brug af kontraster og stærke akkorder. Fugaen er som modsætning livlig og fyrig men uden at miste den gravalvorlige stemning som er værkets særkende.

Concerto per Oboe d'amore i A-dur er oprindeligt skrevet for orkester og oboe d’amore, men er her transcriberet for orgel. En oboe d’amore er den almindelige obos ”storebror” med en mørkere og dybere klang.

Partita: O Gott du frommer Gott er en variationsrække over salmen: O Gott du frommer Gott. Salmemelodien kendes ikke på dansk. I første gennemføring præsenteres melodien, der derefter bearbejdes i 8 variationer. Den sidste variation er en ekkofantasi mellem orglets to manualer. Værket er unikt ved ikke at benytte pedalet.

Sonate i e-mol for obo og b.c. er en italiensk sonate i 4 satser med den gængse satsrækkefølge:
langsom – hurtig – langsom – hurtig.

Italienske koncert 1. sats: Betegnelsen ”italienske” er fordi satserne følger den italienske koncertform med et hovedtema vekslende med kontrasterende afsnit.

Sonata for obo og b.c. no. 3 i F-dur Opus 1 no. 5: En enestående enkelhed og alligevel dyb musikalsk alvor er et særkende ved Händels musik. Satsrækkefølgen er: langsom – hurtig – langsom og afsluttende med to dansesatser: en engelsk bouree og en menuet.