4. sommerkoncert søndag d. 29. juli 2001 kl. 19:30 (entre 40 kr.)

Lars Thodberg Bertelsenbaryton Mikael Ustruporgel

Barytonen Lars Thodberg Bertelsen havde sin officielle debut i september 1987.
Herefter har han fået adskillige engagementer i radio og TV samt med de forskellige landsdelsorkestre. Han har givet en lang række lied, oratorie/kirkekoncerter, og således været solist med dirigenter som John Alldis, Willi Gohl, Richard Hickox, Peter Schreier m.fl. Af større operapartier har han sunget Figaro i Rossinis "Barberen i Sevilla", Guglielmo i Mozarts "Cosi fan Tutte", Johan i Du Puy´s "Ungdom og galskab", Eisenstein i Strauss "Flagermusen", Marcel i Puccinis "La Boheme", Greven i Mozarts "Figaros bryllup", Gunther i Wagners "Ragnarok", Fyrst Rene i "Greven af Luxenborg", Doktor Malatesta i "Don Pasquale", Papageno i "Tryllefløjten" m.m.

Lars Thodberg Bertelsen indspillede i 1987 sin første CD, hvor han sammen med tenoren Ernst Haefliger var solist i Franz Tischauser´s "Die Harnbeloper" ved en optagelse i Zürich, Schweiz.

Siden medvirkede han i 1989 ved indspildningen af tidlige Schönberg-Lieder.
Ligeledes indspillede han i foråret 1990 en CD med Carl Nielsen sange i anledning af dennes 125 års fødselsdag, og har i foråret 1998 afsluttet indspilningen af samtlige N.W. Gade sange, samt tre Telemann kantater for baryton og kammerorkester.

Herudover en dansk CD med titlen "Carl Nielsen og hans Elever". Skal for forlaget "Dacapo"i 2000/2001 indspille Per Nørgårds sange med komponisten selv ved klaveret. I foråret 2001 synger han Ned Keene i Bn´ttens "Peter Grimes". (Den Jydske Opera).

Han er netop vendt hjem fra New York, hvor han repræsenterede Danmark ved at synge sange af Carl Nielsen. Han har modtaget flere priser, heriblandt Aksel Schiöts-prisen 1990.

C. E. F. Weyse / B. S. Ingemann (1774-1842 / 1789-1862)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

John Wedell Horsner (f. 1950)

Johan Peter Emilius Hartmann (1805-1900)

Christian Barnekow (1837-1913)

Erik Haumann (1952-    )

C. E. F. Weyse / B. S. Ingemann:

2 morgensange:
  Morgenstund har guld i mund
  Nu titte til hinanden

Præludium i d-dorisk BWV 538

Et in spiritum sanctum (fra messe i h-moll BWV 232)

Es ist genug (fra Elias)

Sonate nr. 2 i A-dur (opus 65 for orgel)

Himlens Nattergale (1982)

Fantasie for Orgel (1826)

Jair Datter
Davids Sejrs-Sang

Samsons Død

Præludier over Mariager kirkes messehagler:
  grøn
  hvid

2 aftensange:
  I fjerne kirketårne hist
  Bliv hos os når dagen hælder

Det er et mindre paradoks, at Weyse, der om nogen anden kom til at stå som indbegrebet af dansk romantik i første halvdel af 1800-tallet, var født og opvokset i Tyskland.
Hans melodier til Ingemanns tekster er et højdepunkt i dansk romantisk tradition og et eksempel på at tekst og musik komplementer hinanden på ypperste vis. Melodierne akkompagneres i Weyses originalarrangementer til Ingemanns originaltekst.

Bach’s toccata i dorisk toneart er et relativt sent orgelværk fra Bach’s hånd.
Dorisk toneart er en af kirketonearterne, der var dominerende før det dur-mol tonale system vi kender i dag.

Et in spiritu Sanctu er fra Bach’s messe i h-mol. Oprindeligt er den for 2 oboer fagot og continuo (cembalo og basinstrument).
Ved denne koncert fremføres den i en orgeltranscription af Mikael Ustrup, hvor hvert manual på orglet spiller en obo-stemme og pedalet udfører fagotstemmen. Teksten fra den nikænske trosbekendelse lyder:
Est ist genug er fra Mendelssohns oratorium Elias:

Es ist genug! So nímm nun Herr; meine Seele, ich bin nicht besser denn meine Väter. Ich begehre nicht mehr zu leben, denn meine Tage sind vergeblich gewesen.
Ich habe geeifert um den Herrn, um den Gott Zebaoth, denn die Kinder Israels haben deinen Bund verlassen, und deine Altäre haben sie zerbrochen, und deine Propheten mit dem Schwert erwürgt. Und ich bin allein übrig gebliben und sie stehn danach daß sie mir mein Leben nehmen.
Es ist genug …..

Mendelssohn skrev i alt seks orgelsonater midt i 1800-tallet.
Den tredje sonate i A-dur adskiller sig fra de andre ved kun at have to satser. Allegroens kraftige og pompøse åbning efterfølges af et fugeret afsnit hvor den gennemgående melodi i pedalet er salmen ”Af dybsens nød, o Gud til dig”, inden der vendes tilbage til åbningstemaet og afsluttes med en lyrisk 2. sats.

Himlens nattergale er en musikalsk bearbejdelse af ”Jeg gik mig ud en sommerdag at høre”: Grundtvigs tekst på den kendte danske folkemelodi.
Sangens 7 vers varieres på forskellig vis i akkompagnement, melodisk udformning og toneart.

Hartmanns Fantasie for Orgel fra 1826 et af relativt få orgelstykker fra Hartmanns hånd.
En langsom indledning præsenterer et let genkendeligt tema, som gennemsyrer hele stykket, både i langsomme og hurtige afsnit – ligesom det også fremføres i både dur og mol.

Jair Datter er den oprindelige titel på den bibelhistoriske sang vi bedre kender under med titlen: ”Blomst kan visne før sol nedgår”.

Davids Sejrs-Sang er historien om David og Goliat, der begynder med ordene: ”Mellem brødre kaldt den lille”.

Samsons Død er historien fra Dommerbogen i Det gamle Testamente om hvordan Samson mister sin kraft, men alligevel besejrer Filistrerne.

Erik Haumann skrev på bestilling 4 præludier over hver af Mariager kirkes 4 messehagler.
Den grønne symboliserer vækst, modning, høst.
Den hvide er glædens og festens farve.