5. sommerkoncert torsdag d. 2. august2001 kl. 19:30 (entre 40 kr.)

Jydsk Akademisk Kor, Aarhus dirigent Lars Sømod

Som et af landets ældste blandede kor har Jysk Akademisk Kor for et par år siden fejret sit 50-års jubilæum, og koret har gennem årene haft en fremtrædende plads i detårhusianske musikliv, dels gennem et mangeårigt samarbejde med Aarhus Symfoniorkester og dels gennem en stor mængde koncerter i eget regi.

Koret har også gjort sig bemærket internationalt gennem konkurrencedeltagelse og tourneer i bl.a. Grækenland, Italien og Irland. Som a cappella-kor regnes JAK fremdeles med "blandt toppen af det århusianske kormiljø" (Aarh. Stiftst.) og det har i den sammenhæng gjort en særlig indsats for ny dansk kormusik, der ofte er blevet uropført af JAK.

Den nye danske musik er også repræsenteret cd´en "Spejlinger" fra 1998. Repertoiret omfatter dog værker fra renæssancen og frem, hvor romantikken udgør et andettyngdepunkt. Dette udmønter sig inden længe i en ny cd med romantisk a cappella-musik fra de tre skandinaviske lande. JAK giver typisk 6-8 kirkekoncerter hvert år og i denforbindelse er betegnelsen "hele Jyllands kor" næppe skudt ved siden af; koret har optrådt i hele landsdelen fra Skagen til Flensborg og fra Ringkøbing til Mols. I efteråret 2000havde JAK et vellykket fremstød mod øst til København og Skåne. I de senere år har JAK sammen med diverse andre kor været med til at opføre en række storslåede symfoniskeværker, heriblandt Benjamin Brittens War Requiem med et kæmpeorkester bestående af Aarhus og Odense Symfoniorkestre, Brahms´ Ein Deutches Requiem og BachsJuleoratorium med Ålborg Symfoniorkester samt Bachs Mattæuspassion og Händels Messias med Aarhus Symfoniorkester. Koret har netop afrundet 11 års succesfuldtsamarbejde med Søren Birch og i begyndelsen af 2001 er dirigenthvervet blevet overtaget af Lars Sømod. Lars Sømod er uddannet som organist ved NordjyskMusikkonservatorium med diplomeksamen i 1994. Han har siden sin orgeldebut i 1997 givet koncerter i Danmark, England, Letland og Svejts og er nu organist ved MariehøjKirke i Silkeborg. Han er desuden uddannet pianist. Som dirigent har Lars Sømod været leder af Hjørring Kammerkor, Nordjysk Motetkor og Mariehøj Kammerkor. Derudoverunderviser han i kirkemusik og messesang Pastoralseminariet i Aarhus.

Colin Mawby

Bjørn Hjelmborg (1911-1994)

Knut Nystedt (1917-     )

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Mogens Pedersøn (ca. 1583-1623)

Svend S. Schultz (1913-1998)

Lajos Bàrdos (1899-1975)

Locus Iste (1996)

3 Davidssalmer (1991)
  Ps. 34: Jeg vil love Herren til hver en tid
  Ps. 121: salme: Jeg løfter mine øjne til bjergene
  Ps. 30: Herre, jeg ophøjer dig

3 ”amerikanske” motetter
  Thus saith the Lord
  Peace I leave with you
  I will praise thee

Præludium og fuga i e-mol, BWV 548

Ad te levavi oculos meos

Gensyn med Danmark (Johannes V. Jensen)
  Gensyn med Danmark
  De vilde blomster
  Nattergalen
  Sidste sang

Fire motetter
  Popule meus (1934)
  Ave maris stella (1937)
  Libera me (1935)
  Audi filia (1925)

Jysk Akademisk Kor (JAK)

Som et af landets ældste blandede kor har Jysk Akademisk Kor for nylig fejret sit 50-års
jubilæum, og koret har gennem årene haft en fremtrædende plads i det århusianske musikliv, dels
koncerter i eget regi.

(Aarh, Stiftst,) og det har i den sammenhæng gjort en særlig indsats for ny dansk kormusik, der
ofte er blevet uropført af JAK.
Den nye danske musik er også repræsenteret på cd'en "Spejlinger"
fra 1998.
Repertoiret omfatter dog værker fra renæssancen og frem, hvor romantikken udgør et andet tyngdepunkt. Dette udmønter sig inden længe i en ny cd med romantisk a cappella-musik fra de tre skandinaviske lande.

JAK giver typisk 6-8 kirkekoncerter hvert år og i den forbindelse
fra Skagen til Flensborg og fra Ringkøbing til Mols.

I efteråret 2000 havde JAK et vellykket fremstød mod øst til København og Skåne.
symfoniske værker, heriblandt Benjamin Brittens War Requiem med et kæmpeorkester bestående af
Aarhus og Odense Symfoniorkestre, Brahms' Ein Deutches Requiem og Bachs Juleoratorium med Ålborg Symfoniorkester samt Bachs Mattæuspassion og Handels Messias med Aarhus Symfoniorkester.

Koret har netop afrundet 11 års succesfuldt samarbejde med Søren Birch og i starten af 2001 er dirigenthvervet blevet overtaget af Lars Sømod.

Lars Sømod er uddannet som organist ved Nordjysk Musikkonservatorium med diplomeksamen
i 1994. Han havde orgeldebut i 1997 og er nu organist ved Mariehøj Kirke i Silkeborg.
Han optræder desuden ofte som pianist.
Som dirigent har Lars Sømmod tidligere stået i spidsen for Hjørring
Kammerkor, Nordjysk Motetkor og Mariehøj Kammerkor. Derudover underviser han i kirkemusik og messesang på Pastoralseminariet i Aarhus.