6. sommerkoncert søndag d. 5. august 2001 kl. 19:30 (entre 40 kr.)

Musica MentisBente Vist Jens Astrup Gøran Danielsson Niels Bitsch Nielsen

Ensemblet MUSICA MENTIS - sindets musik - optrådte for første gang i sommeren 1999. Siden da har ensemblet spillet ved en del koncerter rundt om i Danmark. Ensemblets medlemmer, der alle er kendte ansigter den hjemlige scene for tidlig musik, har igennem mange år gjort sig fortrolige - hver inden for sit felt - med det at spille originalinstrumenter. I fælles bestræbelser at kunne præsentere noget af den bedste tidlige (barokke) kammermusik fra vor musikalske kulturarv er MUSICA MENTIS opstået.

Bente Vist er født og opvokset i Norge, men bosiddende i Danmark. Hun er uddannet konservatorier i Norge, Danmark, London og New York og regnes for en af vore fineste sopraner. Bente Vist var i mange år medlem a det velrenommerede vokalensemble ARS NOVA. Nu arbejder hun freelance og er meget efterspurgt som solist ved koncerter i hele Europa, USA & Canada. Bente Vist underviser linien for tidlige musik konservatorieme i Esbjerg og Odense.

Jens Astrup har spillet som fast medlem af Herning Stadstrio og som koncertmester i Århus Bach Selskab. Desuden har han spillet med Copenhagen Comets & Sackbutts og i flere år spillet på Djurs Barok Festival. Jens Astrup er nu fastansat i Århus Symfoniorkester og medlem af barokorkestret Concerto Copenhagen. JA har i mange år interesseret sig for den tidlige violinmusiks -fremførelse på originalinstrumenter og er i dag - som følge af ihærdige studier på området - en af vore dygtigste -på dette felt.

Gøran Danielsson er svensk og bosiddende i Malmó. Han er uddannet gambist på konservatoriet i Odense, hvor han havde Mogens Rasmussen som lærer. I Sverige har Gøran Danielsson været igangsætter af flere meget roste arrangementer for tidlig musik hvor gamben har været i centrum. Han er en flittig gæst i Danmark hvor han er meget efterspurgt som solist og continuospiller.

Niels Bitsch Nielsen er organist ved Præstø kirke, Sydsjælland. Har i mange år været aktiv som cembalist og orgelsolist i Danmark og har givet en mænge koncerter med væsentlige værker fra den barokke periode. Således har Niels Bitsch Nielsen fået fine anmeldelser af sine opførelser af Bach´s Goldbergvariationer. Underviser i orgel på Sjællands Kirkemusikskole og er medlem af flere kammermusik-ensembler. Niels Bitsch Nielsen har udgivet en CD (PHRCD9901) med barok orgelmusik indspillet på Carsten Lund orgiet i Præstø Kirke.

Dario Castello 1600-tallet

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

John Jenkins (1592-1678)

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

Sonata IV i a-moll for violin og basso continuo

Singet dem HerrnKantate for sopran, violin og basso continuo

Triosonate i B-dur
    Vivace
    Lento
    Allegro

2 sange fra Schemelli's Gesangbuch:
  "Dir, dir, Jehova, will ich singen"
  "Mein Jesu, was für Seelenweh"

Three aires for violin, diskantgambe og basso continuo

Arie nr. 5 & 4 fra "Neun deutsche Arien"
  "Singe, Seele, Gott sum Preise"
  "Süsse Stille, sanfte Quelle"

Marianne G. Nielsen er uddannet fra Det Kgl. Dankse Musikkonservatorium og har senere studeret italiensk og fransk barokopførelsespraksis hos Jill Feldman i Paris.
Hun har deltaget i indspilninger af musik med Hildegard vonn Bingen, og bl.a. live-optrådt i Royal Albert Hall i London.
På den hjemlige scene for tidlig musik har hun sunget med bl.a. Concerto Copenhagen, Capella Hafniensis og Musica Ficta.
Som solist har hun optrådt i det meste af nordeuropa og Skandinavien foruden radiotransmissioner.

Således har Niels Bitsch Nielsen fået fine anmeldelser af sine opførelser af Bach's Goldbergvariationer. Underviser i orgel på Sjællands Kirkemusikskole og er medlem af flere kammermusik-ensembler. Niels Bitsch Nielsen har udgivet en CD med barok orgelmusik indspillet på Carsten Lund orgiet i Præstø Kirke.

Gøran Danielsson er svensk og bosiddende i Malmö.

Jens Astrup - har spillet som fast medlem af Herning Stadstrio og som koncertmester i Århus Bach Selskab.
Jens Astrup har i mange år interesseret sig for den tidlige violinmusiks -fremførelse på originalinstrumenter og er i dag - som følge af ihærdige studier på området - en af vore dygtigste -på dette felt.