Mariager kirkes musiksider
Lør d. 11. maj 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Capella Groningen synger et program med musik fra Det danske Hof.
Musik af bl.a. Mogens Pedersøn, Bartholomeus Stockmann and Thomas Schattenberg.
Søn d. 9. jun 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Klosterkoret synger en buket danske og udenlandske sange og satser ved denne lille 45 minutters koncert. Efter koncerten er der fælles grillmad i klosterhaven
Tir d. 25. jun 2024 kl. 19:30
1. sommerkoncert
Christopher Wrench fra Australien spiller bl.a. Bachs største variationsværk for orgel "Sei gegrüsset, Jesu gütig" samt musik af Bert Matter og Charles Villiers Stanford
Tir d. 9. jul 2024 kl. 19:30
2. sommerkoncert
JeeYoung Park - Koreansk organist bosiddende i Norge - spiller musik af bl.a. Muffat, Bach, Oortmerssen, Nystedt & Guillain
Tir d. 23. jul 2024 kl. 19:30
3. sommerkoncert
Den belgiske organist Jan Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Tir d. 6. aug 2024 kl. 19:30
4. sommerkoncert
Arvid Gast spiller musik af Louis Marchand, Johann Sebastian Bach, André Isoir og slutter med finalen fra Charles-Marie Widors sjette orgelsymfoni.
Tir d. 20. aug 2024 kl. 19:30
5. sommerkoncert
Roger Sayer spiller musik af Felix Mendelssohn-Bartholdy, Josef Rheinberger , Johann Sebastian Bach og Johann Peter Emilius Hartmanns store sonate i g-mol
Korkoncert søndag d. 1. november 2001 kl. 15:00 - Schubert Messe i As-dur

 

Medvirkende:
 
Elsebeth Dreisseig, sopran Kirsten Dolberg, alt
Henrik Krogh Christensen, tenor
Lars Fentz-Krogh, bas
Helligåndskirkens Kor, Flensborg
Viborg Kammerkor, korinstudering
Århus Strygerensemble
Jens Chr. Hansen, dirigent
 
Frantz Schubert komponerede i årene 1819-22 sin Missa Solemnis i As-dur, med tanke på at tilegne værket den tyske kejser, idet det var hans hidtil mest ambitiøse og – skulle det siden vise sig – vanskeligsteværk for kor og orkester og solister.
 
En planlagt opførelse i 1823 løb formentlig ud i sandet, og først i 1826 færdiggjorde Schubert en revideret 2. udgave af messen,- den udgave, som også opføres ved denne koncert.
 
I hovedtræk er Schubert tro mod messens tekst (fra Missale Romanum), dog finder man små ændringer i Gloria og Credo, i henhold til Schuberts personlige tro.
Til gengæld opleves en genial sammenhæng mellem tekst og musik, herunder ikke mindst i orkestreringen, som undervejs kaster et enestående lys over de liturgiske tekster.
 
Særligt besvær havde Schubert åbenlyst med fugasatsen "Cum Sancto Spirito"; ifølge eget udsagn magtede han aldrig blot at tilnærme sig den store mester, Bachs, fugakunst.
Det opnåede resultat fremstår dog både fugateknisk og harmonisk som et højdepunkt i messen.
 
Solisterne optræder ikke enkeltvis; solistpartierne er indkomponeret i korsatserne, og ofte synger de fire solister korisk.



Programnoter . . . . .
Franz Schubert komponerede i årene 1819-22 sin Missa Solemnis i As-dur, med tanke på at tilegne værket til den tyske kejser, idet det var hans hidtil mest ambitiøse og – skulle det siden vise sig – vanskeligste værk for kor og orkester og solister. En planlagt opførelse i 1823 løb formentlig ud i sandet, og først i 1826 færdiggjorde Schubert en revideret 2. udgave af messen, - den udgave, som også opføres ved denne koncert.

I hovedtræk er Schubert tro mod messens tekst (fra Missale Romanum), dog finder man en del forkortelser i Gloria og Credo, måske i henhold til Schuberts personlige tro. (Udeladelserne er anført i parentes). Nogle musikforskere er af den opfattelse, at Schubert i distraktion har glemt disse passager, hvilket forekommer usandsynligt, eftersom han som dreng havde sunget til utallige messer i kirken og var helt fortrolig med kirkens liturgi. I Missa Solemnis opleves en genial sammenhæng mellem tekst og musik, herunder ikke mindst i orkestreringen, som undervejs kaster et enestående lys over de liturgiske tekster. Opførelser af messer, hvor i teksten var ændret, blev så sent som 22. november (Sct. Ceciliedag) 1903 forbudt af pave Pius X, hvorfor man ved opførelser har måttet ”reparere” teksten. Dette kan være en medvirkende årsag til, at denne messe så sjældent har været opført.

Schubert havde åbenlyst særligt besvær med at komponere fugasatsen ”Cum Sancto Spirito”; ifølge eget udsagn magtede han aldrig blot at tilnærme sig den store mester, Bachs, fugakunst.
Det opnåede resultat fremstår dog både fugateknisk, harmonisk og rytmisk som et højdepunkt i messen.

Solisterne optræder overvejende korisk og indbyrdes vekselvis og solistpartierne er indkomponeret i korsatserne. Derfor er solisterne placeret mellem kor og orkester, og ikke foran orkesteret, som det ofte er tilfældet.
Helligåndskirkens Kor består af 25 sangere fra den danske menighed ved Helligåndskirken i Flensborg, som er hovedkirke for den danske kirke i Sydslesvig. Koret har indspillet en cd med Dvoráks Messe i D-dur under ledelse af korets leder, Hans Chr. Hein. Denne er uddannet ved Det jyske Musikkonservatorium i Århus, og er organist ved Helligåndskirken samt lærer ved Løgumkloster Kirkemusikskole.

Viborg Kammerkor består af 40 sangere fra Viborg og omegn. Koret blev stiftet i 1943 af Klari Fredborg, og har tradition for at medvirke ved opførelse af større kirkemusikalske værker. Således samarbejdes i november 2000 med Helligåndskirkens kor om opførelser af Vivaldis Gloria og Mendelssohns 43. Salme under ledelse af Hans Chr. Hein. Koret har desuden optrådt på koncertrejser til bl.a. Slovakiet og Færøerne.

Elsebeth Dreisig er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Kirsten Buhl Møller, og har bl.a. sunget Pamina (Tryllefløjten) og Zerlina (Don Juan) på Den Jyske Opera og Det Kgl. Teater. Hun er en ofte benyttet koncertsanger med landsdelsorkestrene, og modtog i 1999 Dansk Solistforbunds æreslegat.

Kirsten Dolberg er uddannet som organist og korleder ved Vestjysk Musikkonservatorium, og har siden hen studeret sang privat hos Bodil Magid og senere Hans Gert, Stockholm samt i en årrække hos Anna Reynolds. Hun har givet utallige koncerter i Norden og Europa, og har medvirket ved mange CD-indspilninger. Fremhæves skal hendes præstationer i Mahlers værker samt hendes mange opførelse af Bachs Juleoratorium og Händels Messias.

Henrik Krogh Christensen er uddannet baryton på Det Jyske Musikkonservatorium. Han var i en lang årrække været fast tilknyttet Den Jyske Opera, og har siden hen været ansat som skuespiller på Aalborg Teater. Senest har han sunget Leonhardt i Carl Nielsens Maskerade med Den Ny Opera i Esbjerg. Han er en ofte benyttet koncert- og oratoriesanger, og har netop indsunget en cd med kirkelige arier fra den danske guldalder og romantik. Viborg Kammerkor benytter regelmæssigt Henrik Krogh Christensen som stemmepædag. Han har fra foråret 2001 sunget tenorpartier.

Lars Fentz Krogh er uddannet bas-batyton på det Jyske Musikkonservatorium. Han er fast medlem af Den Jyske Operas Kor, ligesom han ofte har solistiske opgaver på operaen. Han optræder hyppigt som koncert- og oratoriesanger, og har bl.a. andet sunget både Bach’s Juleoratorium og Messias i Mariager Kirke.

Århus Strygerensemble består af 23 amatørstrygere fra hele Jylland, alle optaget efter anbafaling. Orkesteret dyrker overvejende værker for ren strygerbesætning, men optræder også gerne sammen med solister eller i udvidet orkester med kor og solister som ved denne koncert. Orkesteret vælger selv dirigent, og har siden dets etablering i 1992 bl.a. spillet under Hans Erik Deckert, David Riddel, Milan Vitek og Søren K. Hansen.

Jens Chr. Hansen har siden 1984 været organist og korleder ved Søndermarkskirken, og har fra 1991 været dirigent for Viborg Kammerkor. Han har Kirkemusikalsk Diplomeksamen fra Nordjysk Musikkonservatorium, og har siden 1993 opført en række værker for kor og orkester.

Programnoter: Jens Chr. Hansen


Pressemeddelelse . . . . .
Frantz Schubert komponerede i årene 1819-22 sin Missa Solemnis i As-dur med tanke på at tilegne værket den tyske kejser, idet det var hans hidtil mest ambitiøse og – skulle det siden vise sig – vanskeligste værk for kor, orkester og solister. En planlagt opførelse i 1823 løb formentlig ud i sandet, og først i 1826 færdiggjorde Schubert en revideret 2. udgave af messen,- den udgave, som også opføres ved denne koncert.
Solisterne optræder ikke enkeltvis; solistpartierne er indkomponeret i korsatserne, og ofte synger de fire solister korisk..
Ved koncerten medvirker Helligåndskirkens Kor, Flensborg og Viborg Kammerkor.
Strygerne udgøres af Århus Strygerensemble, hvis koncertmester er Holger Stig Holmgren.
Messing- og træblæsere samt paukist er alle studerende fra Det jyske Musikkonservatorium.
De fire solister er : Elsebeth Dreisig, sopran; Kirsten Dolberg, alt; Henrik Krogh Christensen, tenor og Lars Fenz Krogh, bas. Opførelsen, som varer en lille times tid, ledes af Jens Chr. Hansen. Entréen er 80 kr. mens børn under 18 år kommer gratis ind.


KoncerterHøjmesser/salmerAubertin-orgletOrganist & KorKontakt

Næste koncert

Koncerter i 2024
Koncerter i 2025
Koncerter i 2026

Alle koncerter

Koncertnyhedsbrev
Næste højmesse
Kommende højmesser

Den Danske Salmebog
Salmevalg til kirkeåret
Julesalmemaraton
Billeder af orglet
Disposition
Bernard Aubertin
Sound bits
Media
Discografi
Download
Kirkens organist

Klosterkoret
Klosterkorets øveside

Kirkekoret
Kirkens organist
Mikael Ustrup
Klosterstien 12
DK-9550 Mariager
Mobil: 61 35 54 47

Mail: organist(ad)
mariagerkirke.dk

Mandag er fridag

Denne side er lavet af Mikael Ustrup 1997-2024