5. sommerkoncert onsdag d. 24. aug. 2005 kl. 19:30 - Kurt Levorsen, orgel (40 kr.)

Er født i 1957 i Frederikshavn. Bestod i 1980 Kirkemusikalsk Diplomeksamen fra Nordjysk Musikkonservatorium i Aalborg med Niels Aage Bundgaard og Freddy Samsing som lærere.

Studieophold i 1983 i Paris hos organisterne Marie Claire Alain og Jean Langlais.

Mesterkurser hos bl.a. Anton Heiler, Flor Peters, Jean Guillou, Gaston Litaize og André Isoir. Musikpædagogisk eksamen i 1984 fra Det Jyske Musikkonservatorium i Århus med Anders Riber som lærer.

Blev den 1/12 1980 ansat som organist ved Vesterkær kirke i Aalborg og fungerede der, indtil han den 1/10 1985 tiltrådte stillingen som organistassistent ved Københavns Domkirke.

Siden 1. januar 1994 organist ved Sct. Mortens Kirke i Næstved.

Fra 1985 til 1993 tillige ansat som orgellærer på Nordjysk Musikkonservatorium i Aalborg, og siden 1993 lærer i orgel på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.

Desuden fra 1999 ansat som timelærer i orgel på Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg.

Studier i teknik hos pianisten Tove Lønskov.

Har i 2004 og 2005 modtaget legater til videregående studier i improvisation hos Sophie-Véronique Cauchefer-Choplin i Paris.

Kurt Levorsen har optrådt som orgelsolist i hele landet samt i Norge, Sverige, Tyskland og Frankrig.

Han har optrådt som solist med Aalborg Symfoniorkester og fungeret i mange kammermusikalske sammenhænge.

Danmarks Radio har ofte transmitteret fra hans koncerter.

César Franck (1822-1890):

Diderik Buxtehude (1637-1707)

Jehan Alain (1911-1940)

Jean Langlais (1907-1991)

Kurt Levorsen (f.1957)

Prélude, fugue, variation (op. 13)

Præludium og fuga i D-dur (BuxWV 139)

Variations sur un thème de Clément Jannequin

Suite Brève:
  Grands jeux
  Cantilène
  Plainte
  Dialogue sur les mixtures

Improvisation over et opgivet tema

Ved den femte koncert onsdag d. 24. august kl. 19:30 får vi besøg af organisten Kurt Levorsen. Han er til daglig en ganske almindelig organist i Næstved. Hvad der gør ham utraditionel er, at han som en af de få organister krydrer sit koncertprogram med at improvisere.
Kurt Levorsen har i årevis studeret i Paris, som er centrum for denne form for koncertgivning.
Koncertprogrammet er da også primært med fransk musik af César Franck, Jehan Alain og Jean Langlais med en enkelt lille afstikker til den dansk/tyske Buxtehude.
Når De forlader denne koncert kan De være helt sikker på, at de har hjørt noget som aldrig vil kunne gentages.