1. sommerkoncert søndag d. 30. juli 2006 kl. 19:30 Vokalensemblet Gaia - dirigeret af Mats Nilsson (40 kr.)

GAIA er “Moder Jord” i den græske mytologi - og navnet den videnskabelige hypotese, J.E. Lovelock har fremsat om planeten Jorden som en levende, selvregulerende organisme. Med navnevalget vedkender vi os en vis (jysk) jordbundethed, og samtidig en hengivenhed for det frodige, kreative og organiske princip, som gør musik til liv mellem mennesker.
Når GAIA er et vokalensemble og ikke “bare” et kor, skyldes det dels, at flere af sangerne er uddannet eller under uddannelse Det jydske Musikkonservatorium, dels at de ofte optræder i solistiske indslag voreskoncertprogrammer.

Den musikalske hovedtanke bag oprettelsen af GAIA i 1989 var ønsket om at skabe et forum for opførelse af vokalmusik, som - ufortjent - sjældent høres i Danmark. F.eks. musik af mindre kendte eller oversetekomponister, musik fra fremmede sprogområder, underbelyste perioder i musikhistorien, eller simpelthen værker, som stiller mere end almindelige krav til de udøvende. Af samme grund har GAIA siden 1989 stået for en række danske førsteopførelser (bl.a. Pärt, Schnittke, Feldman). Koncertprogrammerne samler sig ofte om en bestemt idé eller et tema, f.eks. Mangestemmig romantik, Polske stemmer, Ny Engelsk Kormusik, "Pax et Bonum" (Musik til tekster af Frans af Assisi og Dante Alighieri) eller Globale Stemmer.

Prøvearbejdet i GAIA foregår en anden måde end i de fleste kor. Vi øver ikke fast en aften eller to om ugen, men mødes omkring 5-6 årlige projekter med intensive weekendprøver og stemmegruppeprøver op tilkoncerterne. Denne arbejdsform har også gjort det oplagt for os at samarbejde med større eller mindre instrumentalensembler om sjældent hørt musik. Samarbejdspartnere har i de senere år bl.a. været ÅrhusSinfonietta, Ensemble Zimmermann og Concerto Copenhagen.

Hvert andet år inviterer GAIA en fremtrædende udenlandsk dirigent til at lede et projekt. Vore gæstedirigenter de seneste otte år har været Eric Ericson (Sverige), Anders Eby (Sverige), Johannes Prinz (Østrig), og TimoNuoranne (Finland). GAIA har foretaget koncertrejser til England, Finland, Estland og Tyskland.

GAIA er oprettet af Søren Kinch Hansen, som fortsat er ensemblets dirigent.

Mats Nilsson vendte i 2003 tilbage til Sverige efter fem år som Musical Director for Sydney Filharmoniske KorAustraliens største kororganisation, som primært opfører sine koncerter i Operahuset i Sydney. I løbet af tiden i Sydney opførte Mats Nilsson sammen med sine ensembler mange kor- og orkesterværker, såsom Verdis Requiem, Mozarts c-mol Messe og de fleste af Bachs større korværker. Han underviste herudover i korledelse ved Sydney Conservatory of Music.

Mats Nilsson afsluttede diplomklasse i korledelse som hovedfag ved Musikhögskolan i Stockholm. Derudover har han afsluttet musiklærerlinien i klaver hos Greta Erikson samt korpædagogik, ensembleledelseog dirigentklasse hos Eric Ericson og Kjell Ingebretsen. Desuden studier i tidlig musik hos Andrew Parrott, Oxford.

Mats Nilsson er dirigent for Bachkören, Stockholm og lektor i korledelse ved kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han arbejder regelmæssigt med Radiokoret og er ofte anvendt som dirigent og pædagog både iSverige og i udlandet.

Han har blandt mange andre kor arbejdet med Det Lettiske Radiokor, Göteborgs Symfonisk Kor samt Coro di Santa Cecilia, Rom. I 1990 dannede han Mats Nilssons Vokalensemble, vinder af ”Gran PremioEuropa" ved den internationale korkonkurrence i Tolosa, Spanien 1994. Som korsyngemester har han arbejdet sammen med Neeme Järvi, Charles Dutoit, Claudio Abbado, Myung-Whun Chung m fl.

Af orkestre han har dirigeret kan nævnes Göteborgs Symfoniska Orkester, Sydney Philharmonia Orchestra og Drottningholms Barockensemble.

Benjamin Britten

John Tavener

Eric Whitacre

Ross Edwards

Imant Raminsh
Hymn to Saint Cecilia, op. 27 (1942)

Funeral Ikos (1981)

Water Night Lux Arumque (2000)

Mountain Chant

Ave verum corpus (1983)

I efterhånden mange år har der været tradition for at afholde sommerkoncerter i Mariager Kirke.
Også i år kommer der en række koncerter med et varieret indhold.
Der lægges ud med en korkoncert søndag d. 30. juli kl. 19:30 hvor kammerkoret Gaia fra Århus synger.
GAIA er “Moder Jord” i den græske mytologi - og navnet på en videnskabelig hypotese om planeten Jorden som en levende, selvregulerende organisme.
Koret er ikke et kor i den forstand, at det mødes en aften hver uge, men koret består af en række meget erfarne sangere, der mødes med mellemrum for at realisere et eller andet korprojekt, et bestemt værk eller en koncertrække.
Koret har tidligere sunget i Mariager Kirke til Händels Messias for nogle år siden under ledelse af korets stifter – dirigenten Søren K. Hansen.
Denne sommer har koret dog inviteret dirigenten Mats Nilsson fra Sverige som led i korets fortsatte udvikling og udefrakommende inspiration.
På programmet er spændende musik af kendte som ukendte komponister. Benjamin Brittens korværk Hymn to Saint Ceciliaer bl.a. på programmet.
Sommerens øvrige store koncerter finder sted de følgende tre søndage.