2. sommerkoncert søndag d. 6. august 2006 kl. 19:30 - Musikken er af Mozart (40 kr.)

Musikken er af Mozart

Susanja Nielsen, violin

Ann-Mari Nielsen, violin

Bjarne Stange Nielsen, bratsch

Aksel Nielsen, cello

Søren Bagger, klarinet

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Strygekvartet i C-dur KV 157
  Allegro
  Andante
  Presto

Klarinetkvintet KV 581
  Allegro
  Larghetto
  Menuetto
  Allegretto con variazioni

Programnoter.
På sin anden italiensrejse i 1772/73 da Mozart var 16-17 år besluttede han sig for at dygtiggøre sig i strygekvartetten.

Han skrev de "6 italienske strygekvartetter" som en cyklus der følger kvintcirklen i baglæns rækkefølge: D-dur G-dur C-dur F-dur B-dur Es-dur.

Aftenens værk er altså den tredje af disse kvartetter i C-dur.

Med sin tresatsede form hurtig - langsom - hurtig ligner disse strygekvartetter mest den italienske Sinfonia.

Om klarinetkvintetten
Der var en, der var to, der var tre på cykeltur osv.
I musikken hedder det en solist, en duo, en trio, en kvartet - kvintet - sekstet - septet - oktet en nonet.

Kvartetten er på mange måder den mest fuldkomne sammensætning. 4 er et "magisk" tal i musikken. Der er normalt 4 stemmer: sopran, alt, tenor og bas. Akkorderne fordobles så der er 4 toner, fuldblodssymfonien har 4 satser etc.

Klarinetkvintetten er altså den "fuldkomne strygekvartet" tilsat et ekstra instrument - et solistinstrument - klarinetten.

Klarinetkvintetten er skrevet i 1789 til Mozarts ven Anton Stadler, der var en fremragende klarinettist og tilmed også selv komponist.
To år senere, i oktober 1791 ganske kort tid før Mozart døde, skrev Mozart endnu et værk til Stadler, nemlig klarinetkoncerten.
Stadler var fornyer på klarinetten. Sammen med sin bror konstruerede han en type klarinet, der havde nogle få dybere toner end den moderne klarinet.
Mozart skrev vist nok både kvintetten og koncerten for dette instrument. Desværre er originalmanuskriptet til kvintetten bortkommet. Det vi har i dag er en udgave, der er tillempet den almindelige klarinets omfang.

Det er næppe forbigået nogens opmærksomhed, at Wolfgang Amadeus Mozart i år ville have fyldt 250 år – hvis ikke lige han var død som 33 årig i 1791.
Mozart er også synonym med musik. Alle kender Mozart og alligevel kender ingen al Mozarts musik, for der er så utrolig meget af den.
Ved den anden sommerkoncert i Mariager er musikken af Mozart. Hans klarinetkvintet for 2 violiner, bratsch, cello og klarinet er koncerten absolutte hovedværk.
Klarinetten var på Mozarts tid et helt nyt og uprøvet instrument, hvor Mozart kunne boltre sig i denne nye klangverden, som en af de første.
Han skrev klarinetkvintetten i 1789 – to år før han døde – til sin ven Anton Stadler til hvem han senere skrev sin klarinetkoncert.
Ved koncerten d. 6. august kl. 19:30 får Mariager Kirke besøg af musikere hovedsageligt fra Randers Kammerorkester, der sammen med klarinettisten Søren Bagger fremfører dette utroligt velklingende værk. Koncertens øvrige program er også af fødselaren.