3. sommerkoncert søndag d. 13. august 2006 kl. 19:30 - Duo Garak - (40 kr.)

De medvirkende ved koncerten er fløjtenisten Charlotte Norholt og pianisten Maren Marie Tange, som tilsammen danner Duo Garak.

Duoen begyndte samspillet i 1997/1998, da de to medlemmer begge studerede i Paris.

Duo Garak spiller bl.a. O. Messian’s ”Le Merle Noir” – solsorten. Messian var, udover at være komponist, en meget ivrig amatørornitolog, som optog fuglenes sang og bagefter komponerede musik over det og på den måde kombinerede sine to største interesser.

Der vil også blive spillet en stor sonate af G. Fauré, M. Ravel’s stemningsfulde ”Pavane” og F. Poulenc’s legende lette fløjtesonate.

Charlotte Norholt er ligeledes uddannet fra DJM’s solistklasse, og blev allerede som 21-årig ansat i sin første stilling som solofløjtenist. Et job hun har bestredet i Århus Symfoniorkester, Randers Kammerorkester og Sjællands Symfoniorkester. Hun er i dag ansat i Ensemble MidtVest, et nystartet kammermusik ensemble, bestående af 10 musikere med fem forskellige nationaliteter. Hun underviser på Vestjysk Musikkonservatorium, og har vundet priser både som solist og kammermusiker.

Olivier Messian (1908-1992):

G. Fauré (1845-1924):

F. Poulenc (1899-1963):

M. Ravel (1875-1937):

F. Borne (1840-1920):

Le Merle Noir

Sonate i A-dur, opus 13
  1. Allegro molto
  2. Andante
  3. Allegro vivo
  4. Allegro quasi presto

Sonate (1957)
  1. Allegro malincolico
  2. Cantilena
  3. Presto giocoso

Pavane pour une infante défunte

Fantasie Brillante over temaer fra G. Bizet,s opera ”Carmen”

Duo Garak.

Operaen Carmen har så mange utroligt iørefaldende temaer, at den har inspireret et utal af komponister til at skrive variationer og fantasier over disse. I dette program er det F. Borne som har skrevet ”Fantasie Brillant” over Carmen-temaer; titlen taler vist for sig selv.

Maren Marie Tange er, udover studierne i Paris, uddannet fra Det Jyske Musikkonservatoriums solistklasse, med speciale i kammermusik og akkompagnement. Hun underviser i dag samme sted og er derudover en særdeles aktiv kammermusiker.

Sommermusik i Sognegården.
Det er ikke så tit, der er mulighed for at høre kammermusik i Mariager. Dels er der ikke et oplagt koncertrum til kammermusik og dels har Mariager gennem årene manglet et flygel som kunne dannet basis for nogle kammerkoncerter.
De sidste par år har Mariager Sognegård rådet over et flygel og det bliver benyttet ved sommerens tredje koncert. Koncerten finder altså sted i Mariager Sognegård og ikke Mariager Kirke, som sommerens øvrige koncerter.
De medvirkende er Duo Garak: Charlotte Norholt, tværfløjte og Maren Marie Tange, klaver som begyndte samspillet i 1997/1998, da de to medlemmer begge studerede i Paris og de skriver om programmet: Repertoiret for fløjte og klaver er domineret af franske komponister, da fløjtens lyse klang og evne til virtuositet netop faldt i disse komponisters smag. Ved denne koncert vil publikum blive præsenteret for et rent fransk program, som både har det lyriske, det sommerlige, det elegante og det virtuose!
Som ved øvrige koncerter i Mariager Sognegård er der pause i programmet, hvor der serveres et glas vin og publikum kan nyde den stemningsfulde museumsgård.
Koncerten finder sted søndag d. 13. august kl. 19:30 og der tages en beskeden entre til koncerten.