Koncert søndag d. 12. august kl. 19:30 (entré 40 kr)

Mozart er bl.a programmet
"Musik for orkester"

Henry Purcell, Dietrich Buxtehude
Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Peter
Tchaikovsky, Rossini

Musikere fra Randerms Kammerorkster og Århys Symfoniorkester er samlet for at fremføre orkestermusik i Mariager Kirke.

Susanja Nielsen, violin
Ann-Mari Nielsen, violin
Bjarne Stange Nielsen, bratsch
Aksel Nielsen, cello
Jens Holm, bas
Mikael Ustrup, cembalo

George Phillip Telemann (1681-1767):

Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707):

Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Wolfgang Amadeus Mozart (1759-1791):

Fritz Kreisler (1875-1962):

Gioacchino Antonio Rossini (1792-1868):

Concerto d-mol TWV 43:d 2 (cembalo)
Largo - Allegro - Andante - Presto

Sonata IV
Vivace (Allegro) - Lento - Allegro

Air (fra 3. orkestersuite)

Salzburger Symfoni i F-Dur kv 138
Allegro - Andante - Presto

Liebesleid

Sonate nr. 1 for strygere i G-Dur
Moderato - Andante - Allegro

George Phillip Telemann var en af baroktidens mest produktive komponister. På trods af en større popularitet i sin samtid end Bach, var han næsten glemt efter sin død, og han er først for alvor blevet værdsat i det 20. århundrede.
Koncerten i d-mol er som så meget af Telemanns musik umidelbart tilgængeligt og let i karakteren.

Dietrich Buxtehude er i modsætning til Telemann næsten kun kirkens komponist, hvor Telemann var delt mellem det kirkelige og det verdslige.
Ikke desto mindre er sonate nr. IV et af Buxtehudes verdslige værker. Det har muligvis alligevel været opført i kirken, men har i dag verdslighedens natur.
1. sats af sonaten er en passacaglia: et gentagent basmotiv hvorover violin og cello (oprindeligt en gambe) boltrer sig i et opfindsomt akkompagnement.

Johann Sebastian Bach. En af verdens bedst kendte og betydningsfulde. Og af denne kendte komponist spilles et af de kendeste værker: air fra 3. orkestersuite.
Det er dette værk der ligger til grund for popgruppen Procol Harums sensasionelle kæmpehit fra 1967: "A whiter Shade of pale".
Bemærk den stædigt gennemførte basgang, der giver en næste stoisk ro hvorover violin kan udfolde en af de smukkeste melodier, der nogensinde er skrevet.

Wolfgang Amadeus Mozart behøver næppe heller nærmere præsentation.
Salzburger Symfoni i F-dur er skrevet i tidligt i 1772, mens Mozart var ansat hos ærkebiskoppen i Salzburg. Deraf navnet.

Frits Kreisler var et vidunderbarn ligesom Mozart.Kunne noder autodidakt som 3½ årig.
Blev optaget på konservatoriet som 7 årig og spillede sin første offentlige koncert som 9 årig. Året efter vandt han Wiener konservatoriets guldmedalje. Han kom fra fattige kår - ville egentlig hellere være læge, men en kreds af folk omkring ham sørgede for at han kunne få instrumenter, der modsvarede hans talent.
Levede en del af sit liv i USA, hvor han blev en af den klassiske musiks første megastjerner.

Gioacchino Antonio Rossini er mest kendt for sine operaer og af dem er Barberen i Sevilla fra 1816 og Den tyvagtige skade fra 1817 nok de mest kendte. Han var italiener, men levede fra 1824 i Paris . Som alle andre komponister skrev han også kirkemusik og verdslige underholdningsmusik.

Orkestermusik i Mariager Kirke.

Der skal ikke mange instrumenter til for at spille Mariager Kirkes akustisk fremragende rum op.
Ved den anden af sommerens koncerter får kirken besøg af musikere fra Randers Kammerorkester og Århus Symfoniorkester, der vil spille orkestermusik fra forskellige stilperioder.
Musikerne kender kirken godt, idet de har spillet koncert i kirken før o ghver gang har altid aktuelle Mozart været på programmet.
Det er normalt ikke meget Mozart man får lov til at høre i kirkens rum, idet Mozart kirkemusik er meget krævende orkester og kormæssigt. Til gengæld kan et lille orkester på 5 strygere fuldt ud spille Mozarts symfonier, af hvilke vi ved denne koncert skal høre Prager-symfonien.
Der er også barokmusik på programmet. En ciocona er et værk hvor et basmotiv genbtages et antal gange hvorover de øvrige instrumenter spiller varieret og akkompagnerende.
Ved koncerten bliver der mulighed for at høre to forskellige ciaconaer: Purcells og en sonate af ”årets komponist” Dietrich Buxtehude.
Afslutningsvis spilles musik af Tschaikovskij og Rossini.
Benyt muligheden og nyd rummet og musikken.
Vel mødt.