1. sommerkoncert: Trompet og orgel - søndag d. 3. aug. kl. 19:30 (40 kr.)

Kasper Knudsen, trompet
Lars Sømod, orgel

Tomaso Albinoni (1671-1750)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sven Erik Werner (f. 1937)

Peter Eben (f. 1929)

Koncert i d-mol, opus 9 nr. 2 For trompet og orgel
  1. Allegro ma non presto
  2. Adagio
  3. Allegro

Tre orgelkoraler
  1. Sions vægter hæver røsten
  2. Kom, hedningers frelser sand (med trompet)
  3. Fryd dig du Kristi brud

In living memory of Villy Sørensen (For trompet og orgel)

Koncert i d-mol for orgel, BWV 596 Efter koncert i d-mol op.3, nr.11 af  Antonio Vivaldi
  allegro
  grave
  fuga
  largo e spiccato
  finale allegro

Fra suiten ’Okna’ - Vinduer (1976) (For orgel og trompet)
  2. Grønt vindue - Issachar
  4. Gyldent vindue - Levi

Tomaso Giovanni Albinoni var en italiensk barokkomponist, der virkede i Venedig.
Selvom han i sin samtid var berømt bl.a. for sine 25 operaer, er han i dag mest kendt for sin instrumentalmusik - især obokoncerterne.
Meget af hans musik gik tabt ved bombardementet af Dresden under 2. Verdenskrig.

Living Memory er komponisten Sven Erik Werners hyldest til den nyligt afdøde forfatter, Villy Sørensen.
Sørensen døde i 2001 og værket uropførtes 2002 i Vor Frelsers Kirke.
Werners tonesprog har ændret sig fra de sene ’60-ers modernisme til en kirkelig stil, hvor især Messiaens farver spiller en altafgørende rolle.
Når Werner mindes Sørensen i dette stykke, sker det både fredfyldt og dog anspændt i indledningen, der nærmest er en langsom liturgisk dødedans.
Herfra udvikler satsen sig til en knuget dans for orglet, mens trompeten ikke så nemt lægger sin triste tone fra sig.
Werners fine forståelse for sammenhænge og frakturer af sammenhæng matcher Villy Sørensens væsen: Meget personlig, vidende og uforløst.

Koncert i d-mol for orgel, BWV 596. Det burde være åbenlyst at Bach skrev orgelkoncerter, nu orglet var hans instrument, men ikke desto mindre har han ikke skrevet nogen.
Bach beundrede Vivaldi og transskriberede en række af Vivaldis koncerter for orgel.
Bach har også transskriberet andres koncerter så hans ”koncert-produktion” består af 6 koncerter alle for solo orgel.
Koncerten i d-mol er bl.a. interessant, idet det er et af de eneste steder Bach har angivet hvordan hans orgelmusik skulle registreres (lyde).

OKNA er titlen på et værk af den nyligt afdøde tjekkiske komponist Petr Eben. Ordet okna betyder vindue på tjekkisk, og Ebens musik er netop komponeret under inspiration fra fire glasmosaikker af Marc Chagall.

2. Grønt vindue - Issachar
”Bøndernes stamme symboliseres af vingrene med et æselhoved i forgrunden.”

4. Gyldent vindue - Levi
”Levi tjente i templet og underviste i Loven. Hans stamme symboliseres af lovens tavle og alterlys, hvorfra et gyldent lys stråler over hele vinduet.”

Trompet og orgel i Mariager kirke.
Ved sommerens første koncert i Mariager kirke søndag d. 3. august kl. 19:30 er der musik for trompet og orgel på programmet.
Igennem mange år har der været tradition for sommerkoncerter i Mariager kirke, og også i år er der 4 sommerkoncerter i løbet af august måned.
Igennem næsten lige så mange år har en af koncerterne været med orgel og trompet.
I år trakteres trompeten af Kasper Knudsen.
Han tog Diplomeksamen fra Vestjysk Musikkonservatorium, Esbjerg i 2002 og havde sin officielle debut fra solistklassen ved Det Jyske Musikkonservatorium, Århus i juni 2006. Han er flittig kirkekoncertgiver i Danmark og USA og har spillet trompet og klaver solokoncert i London.
I sæsonen 2000/2001 var Kasper Knudsen tilknyttet Danmarks Radios Symfoniorkester og derefter Deutsche Oper, Berlin. Han var i sæsonen 2003/2004 ansat som alternerende solotrompetist i Orquesta Sinfonica de Tenerife, Spanien.
Fra 2005 har Kasper Knudsen været ansat på kontrakt i Det Kongelige Kapel som 2. solotrompetist. Han har modtaget flere legater, heraf kan nævnes Havfruelegatet 2005.
Han akkompagneres på orgel af Lars Sømod, der gennem årene har været en flittig gæst i Mariager Kirke, både som solist, dirigent og som medvirkende ved TV-optagelserne i 2002 fra Mariager Kirke.
På programmet står bl.a. musik af Bach og Albinoni.
Der tages en beskeden entre til denne første sommerkoncert.