Julesalmemaraton . . . . .

2008 er sangens år og julesalmer synges hvert år af mange mennesker, som resten af året i hjemmet aldrig kunne finde på at synge fra den danske salmebog.

Det projekt giver mulighed for at være med til et salmemaraton, hvor vi gennesynger en række julesalmer fra den danske salmebog.

Vi synger ikke alle versene og nogle salme synges af solister eller andre, men vi skulle gerne ved afslutningen kunne sige, at vi gjorde det.

Du behøver heller ikke medbringe en salmebog da alle tekster vises på kirkens storskærm.

Der vil være både dirigent og organist til at styre løjerne, og der skal nok også være noget at slukke tørsten med efter anstrengelserne.

På gensyn onsdag d. 10. december kl. 19:30
Organist Mikael Ustrup.

Der synges uddrag af følgende  salmer:

• Vær velkommen
  • O kom, o kom, Immanuel
  • Blomstre som en rosengård
  • Fryd dig, du Kristi brud
  • Gør døren høj, gør porten vid
  • Hvorledes skal jeg møde
  • Det første lys er Ordet
  • Fra Himlen højt
  • Fra Himlen kom en engel klar
  • Velkommen igen
  • Kimer, I klokker!
  • Et barn er født i Betlehem
  • Barn Jesus i en krybbe lå
  • Af højheden oprunden er
  • Lovet være du, Jesus Krist
  • Nu vil vi sjunge og være glad
  • Kom, alle kristne
  • Venner! sagde Guds engel blidt
  • Hjerte, løft din glædes vinger
  • Lad det klinge sødt i sky
  • En rose så jeg skyde
  • Julen har englelyd
  • En sød og liflig klang

• Julen har bragt velsignet bud
  • Dejlig er jorden
  • Den yndigste rose er funden
  • Mit hjerte altid vanker
  • Blåt vælded lys
  • Julebudet til dem, der bygge
  • Hør, hvor englesangen toner

Julesalmemaraton i Mariager.

Nu skal man ikke tro at planen er at afsynge 42195 salmer!
Selvom maraton er taget fra sportens hårde verden, er det helt anderledes overkommeligt. Planen er at prøve at afsynge hovedparten af de salmer, der hører til advent og jul. Det siger sig selv, at der i givet fald vil være både kendte som ukente salmer imellem.
Nu er det heller ikke sådan, at det tager en hel aften. Der er plukket med nænsom hånd i materialet og udvalgt 30 salmer. Det er heller ikke sådan, at vi synger alle vers. Der er også plukket med næsom hånd blandt salmeversene.
Til gengæld står vi op og synger.
Nu er det heller ikke sådan, at vi står op hele tiden. Nogle af salmerne synges af korister/solister, så aftenen skulle bliver overkommelig for enhver.
Der bruges heller ikke salmebog eller sangark. Alle tekster vises på storskærm, ligesom der vil være både organist og dirigent til at styre slagets gang.
Selve julesalmemaratonnet finder sted onsdag d. 10. december kl. 19:30, men allerede onsdag d. 26. november kl. 19:30 er der mulighed for at øve sig. Der afholdes en øveaften for interesserede, så man har mulighed for at lære de salmer, man ikke måtte kende inden det store slag slås d. 10. december.
Alle er velkomne. Eneste forudsætning for at deltage er viljen til at være med ved dette unikke arrangement.
Der kan læses mere på Mariager Kirkes hjemmeside www.mariagerkirke.dk