2. Sommerkoncert 2009 - Akademisk Kor, Århus torsdag d. 13. august kl. 19:30 (entré 50 kr.)

Akademisk Kor fra Århus
dirigent. Ole Faurschou
Akademisk Kor Århus er et ambitiøst klassisk amatørkor som består af 34 sangere i alderen 20-35 år. Alle sangere har tilknytning til musiklivet omkring Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium, og der arbejdes i koret ud fra en professionel målsætning, der involverer en lang række aktiviteter året rundt. Koret blev dannet i 1985 og dirigeres i dag af Ole Faurschou.

Den nyere danske og nordiske kormusik er et gennemgående tema i repertoiret, men koret arbejder med en bred vifte af genrer, fra renæssancens stringente, polyfone musik over den intense, følelsesladede romantik til uropførelser af værker af moderne danske komponister. Ud over at arbejde med en homogen, udtryksfuld korklang ser Akademisk Kor Århus det som sin opgave at formidle glæden ved musikken som en del af koncertoplevelsen.

Akademisk Kor Århus giver årligt 10-15 koncerter, og hvert år gennemføres desuden en udlandsrejse - som oftest med konkurrencedeltagelse. Dette har resulteret i en række 1. priser, senest i juli 2006, hvor det blev til hele tre priser til koret ved The 8th China International Chorus Festival. Udover en 1. pris i konkurrencen, modtog koret en pris for bedste udførelse af et obligatorisk kinesisk værk og dirigent Ole Faurschou modtog prisen for bedste direktion.

Akademisk Kor Århus´ seneste cd: Forunderligt - Dansk Kormusik fra Nielsen til Nørholm er udgivet i august 2004. På denne cd har koret indspillet en række værker af komponisterne Carl Nielsen, Svend S. Schultz, Jørgen Jersild og Ib Nørholm. Repertoiret strækker sig fra det lyrisk-romantiske hos Nielsen og Schultz til det mere harmonisk komplekse og ind imellem næsten jazzede hos Jersild og Nørholm.

Se korets hjemmeside . . . . .

Sv. S. Schultz:
Yndigt dufter Danmark
Lykken
Aftenbøn
Per Nørgård:

Fra: Four latin motets (1991/98)Ad te Domine clamabo
Exultavit in deum

Carl Nielsen.:      Sænk kun dit Hoved, du Blomst
Tit er jeg glad
Skal Blomsterne da visne
Claudio Monteverdi:   Cantate domino
Carl Nielsen:     Tre Motetter: