Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
Nytårs-orgel-koncert søndag d. 9. jan. 2011 kl. 16:00 (gratis adgang)

William Walton (1902-1983)
Alexandre Guilmant ved orglet (1837-1911)

Crown Imperial er oprindeligt et orkesterværk.
Det blev uropført ved kroningen af kong George VI i 1937, og væsentligt revideret i 1963.

Walton komponerede  oprindeligt denne march til kroningen af kong Edward VIII.
En kroning, der var planlagt til 12 maj 1937.

Edward abdicerede imidlertid i 1936.
Kroningen fandt dog sted og også på den planlagte dag, men nu med Edward's bror George, der overtog kronen.

Crown Imperial blev også fremført ved kroningen af Dronning Elizabeth II i 1953, sammen med en anden Coronation march skrevet af Walton: Orb og Sceptre.

Den lille suite, der styrkemæssigt står i en vis kontrast til det første Walton-værk, er orgeltranscriptioner af nogle af Waltons orkesterværker.

Et af Johann Sebastian Bach's måske kendteste orgelværker er toccata og fuga i d-mol. Det er et tidligt Bach-værk, der er komponeret lige i begyndelsen 1700-tallet.
Bachs lille nytårskoral er ikke noget festfyrværkeri, men en lille melankolsk eftertænksomhed over året, der nu er svundet.

Alexander Guilmant hører til en af de første orgel-mega-stjerner. Udover at komponere utrolig megen orgelmusik, var han også underviser og omrejsende koncertgiver.
Han var den første franske organist til at give koncerter i USA og det i rgit omfang - ligesom England ofte fik besøg af ham.
Han var organist i 30 år i Trinite-kirken i Paris og hans 8 sonater for orgel - hvoraf der ved denne koncert spilles nr. 1 i d-mol, er alle skrevet med Cavaille Coll-orglet i Trinite som klangligt forebillede. Sonaten er i en stor symfonisk tredelt form.

William Walton
(1902-1983)
Crown Imperial (1937/1963)08:00
March01:30
Passacaglia (Death of Falstaff)02:20
Touch her soft lips and part01:45
March01:30
Toccata & fuga i d-mol  (BWV 565)08:30
Das alte jahr vergangen ist  (BWV 614)

à 2 claviers et Pédale
Alexandre Guilmant
(1837-1911)
Sonate nr. 1 i d-mol  (op. 42)

Introduction et Allegro
  Pastorale
  Final

Forrygende orgelmusik ved nytårskoncert.

Alle orglets piber kommer i sving, når Mariager kirke afholder nytårsorgelkoncert søndag d. 9. januar kl. 16:00.
Kirkens nytår ligger jo ved 1. søndag i advent, så det er ikke det kirkelige repertoire, der dominerer ved denne koncert. Det er den verdslige orgelmusik, nu vi fejrer det verdslige nytår.
Det er festlig og pompøs musik, som det sig hører til ved nytårskoncerterne.
På programmet er William Waltons Crown Imperial, skrevet til kroningen af den engelske kong Edward VIII, men han abdicerede inden kroningen, idet han ønskede at gifte sig med en fraskilt kvinde.
Musikken blev dog brugt til kroningsceremonien, nu bare med Edwards bror George.
Musikken er som sådan en type musik skal være - majestætisk og storladen.
Det samme kan siges om Bach’s Toccata og fuga i d-mol; Bachs måske mest kendte orgelværk.
Koncerten slutter med en stort anlagt sonate i 3 satser af den franske komponist Alexandre Guilmant.
Efter en alvorlig og hurtig første sats og en langsom og yndefuld 2. sats, slutter sidste sats med et festfyrværkeri af toner. 10 fingre og 3 fødder – ja det er ikke forkert – spiller på samtlige orglets piber.
En værdig musikalsk pendant til nytårets larmende raketter.

Der er gratis adgang til koncerten.