Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
Orgelkoncert med domorganist Kristian Krogsøe - onsdag d. 30. marts 2011 kl. 19:30 (gratis)

Kristian Krogsøe, organist ved danmarks største orgel i Århus Domkirke

Kristian Krogsøe (f. 1982) er domorganist ved Århus Domkirke og lærer i kunstspil og liturgisk orgelspil ved Det Jyske Musikkonservatorium.
Han er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium som elev af Prof. Ulrik Spang-Hanssen. I 2009 afsluttede han med topkarakteren “summa cum laude” solistklassen ved Universität der Künste, Berlin efter 3 års studier ved Prof. Leo van Doeselaar og Erwin Wiersinga. Endvidere har han studeret improvisation ved Dirk Elsemann.
I 2007 havde KK sin officielle debut på det store Sauer-orgel i Berliner Dom og har siden givet talrige koncerter i bl.a. Storbritannien, Schweiz, Holland, Estland og Israel – og på Berliner Staatsoper som orgelsolist i Busonis opera Doktor Faustus dirigeret af Daniel Barenboim.
I februar 2011 medvirkede han som solist med Århus Symfoniorkester i Poulencs Orgelkoncert dirigeret af Giancarlo Andretta. Desuden udkommer medio 2011 KKs første cd med Duruflés samlede orgelværker og Requiem sammem med Bo Skovhus, Randi Stene og Skt Clemens Kantori dirigeret af Carsten Seyer-Hansen.

Kristian Krogsøe har deltaget i masterclasses med førende organister (bl.a. Olivier Latry, Dame Gillian Weir, John Scott, Michel Bouvard, Guy Bovet, Lorenzo Ghielmi, Jan Willem Jansen, David Sanger og Naji Hakim) i England, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland og Slovenien.
Kristian Krogsøe er modtager af legater og priser fra bl.a. Foreningen af Piano- og orgelbyggere i Danmark, Fondation Idella, Danmarks nationalbanks jubilæumsfond, Gramexmidlerne, Elli og Peter Ove Christensens fond og Dir. J.P. Lund og hustru Vilhelmine Bugge's legat.

Klik her for at se Kristian Krogsøes hjemmeside . . . . .

Præludium og fuga i h-mol  (BWV 544)11:30
Dietrich Buxtehude
(ca. 1637-1707)
Mit Fried und Freud ich fahr dahin  (BuxWV 76)

Contrapunctus I
  Evolutio
  Contrapunctus II
  Evolutio
  Klaglied
Wolfgang Amadeus Mozart
Fantasi i f-mol  (KV 608)09:00
Johann Ludwig Krebs
Herzlich lieb hab ich dir, o Herr00:00
Gottfried August Homilius
Wer nur den lieben Gott lässt walten00:00
Johann Christoph Oley
Der Tag ist hin, mein Jesu bey mir bleibe00:00
Franz Liszt
Præludium og fuga over BACH (1870-version)00:00

Ung domorganist spiller i Mariager Kirke.

Godt nok er han kun midt i tyverne, men han har allerede nu sat sig til rette på organistbænken i Århus Domkirke ved Danmarks største orgel – og dermed også en af de mest prestigefyldte organiststillinger.
Navnet er Kristian Krogsøe. Han er uddannet ved det Jyske Musikkonservatorium men forlod straks Danmark for at studere videre i Berlin, hvor han efter 3 års studier afsluttede med topkarakteren “summa cum laude” ved Universität der Künste, hvor han studerede hos nogle af europas mest prominente lærere.

Kristian Krogsøe indspillede i 2010 Maurice Duruflés samlede værker i Århus Domkirke.

Når Kristian Krogsøe sætter sig for at spille i Mariager kirke onsdag d. 30. marts kl. 19:30, er det fordi samtlige nordjyske organister afslutter deres årskonvent ved at se og høre det nye Aubertin-orgel i Mariager kirke. I den anledning har de bedt Kristian Krogsøe, som er født og opvokset i Aalborg, om at spille en koncert.
På programmet er værker af Bach; hans store præludium og fuga i h-mol, af Mozart; hans største orgelværk fantasien i f-mol og koncerten afsluttes med Franz Litzts store præludium og fuga over noderne B – A – C – H, en hyldest til den gamle mester.
Der er gratis adgang til denne koncert.