Mariager kirkes musiksider
Søn d. 14. apr 2024 kl. 15:00
Korkoncert
Koret SORA synger klassiske satser for kvindekor, nyere kompositionsmusik for kvindestemmer samt folkemusikalske satser fra Danmark, Norden og andre lande.
Lør d. 11. maj 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Capella Groningen synger et program med musik fra Det danske Hof.
Musik af bl.a. Mogens Pedersøn, Bartholomeus Stockmann and Thomas Schattenberg.
Søn d. 9. jun 2024 kl. 16:00
Korkoncert
Klosterkoret synger en buket danske og udenlandske sange og satser ved denne lille 45 minutters koncert. Efter koncerten er der fælles grillmad i klosterhaven
Onsdag d. 15. oktober 2014 kl. 19:30 Concerto Copenhagen spiller Bach-kantater (120 kr.)

Concerto Copenhagen under ledels af Alfredo Bernadini spiller Bach-kantater i Mariager Kirke.
 

Koncerten med Nordens førende barokorkester, Concerto Copenhagen, er arrangeret af Hobro Musikforening og er henlagt til MARIAGER KIRKE, der er den rette ramme om Bachs kantater.

Ved denne lejlighed ledes orkestret af den internationalt kendte oboist Alfredo Bernardini.

Han har udvalgt tre Bach-kantater, der spilles af et relativt lille orkester, som det formentlig også har været gjort på Bachs tid, og såvel kor som solopartier synges af en vokalkvartet.

Billetter:

  • Hobro Musikforenings medlemmer og associerede Musikforeningers medlemmer har fri adgang mod forevisning af personligt medlemsbevis som ved Musikforeningernes øvrige koncerter.
  • Billetter á 120 kr. kan købes/bestilles fra 1. september ved at sende en mail til Mariager Kirkes organist på:
    coco2014@mariagerkirke.dk
    med oplysninger om navn og antal billetter.
    Billetterne reserveres så, og betales ved indgangen på koncertdagen ved at oplyse dit navn. 
  • Evt. resterende billetter sælges ved indgangen på koncertdagen.
  • Der sælges maks. 150 billetter i Mariager Kirkes regi!
  • Unummererede pladser
  • Dørene åbnes kl. 19:00

Alfredo Bernardini, der er født i Rom i 1961, flyttede som 20-årig til Holland for at studere barokobo og tidlig musik hos bl.a. Bruce Haynes og Ku Ebbinge ved det kongelige musikkonservatorium i Haag. I 1987 afsluttede han studierne med solodiplomeksamen.

I dag spiller han med de bedste tidlig musik-ensembler så som Hesperion XX, le Concert Des Nations, la Petite Bande, Freiburger Barockorchester, The English Concert, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra og Concerto Copenhagen.

I 1989 grundlagde han Zefiro sammen med brødrene Paolo og Alberto Grazzi.
Han har optrådt overalt i Europa og i USA, Latinamerika, Kina, Japan og Israel.

Alfredo har været involveret i over 50 indspilninger, hvoraf nogle har vundet vigtige internationale priser - f.eks. Cannes Classical Award 1995 for en cd med obokoncerter af Vivaldi.

Foruden at dirigere Zefiro har han stået i spidsen for andre barokorkestre i Italien samt tilsvarende ensembler i Spanien, Portugal, Tyskland, Holland og Danmark, og han har også været leder af European Baroque Orchestra, med hvilket han har besøgt Kina, Spanien og Tyskland.

Ved siden af sin musikerkarriere er han en betydende forsker i blæseinstrumenters historie og har fået mange artikler optaget i vægtige internationale musiktidsskrifter. Desuden bygger han kopier af historiske oboer.

Han er en tilbagevendende underviser på musikkurser og workshops i f.eks. Urbino, Venedig, Barbaste og Innsbruck. Han har siden 1992 undervist i barokobo ved Amsterdams Konservatorium og siden 2002 ved Escola Superior de Musica de Cataluña i Barcelona.




Koncertprogram . . . . .
Johann Sebastian Bach
(1685-1750) 
Cantata BWV 6 “Bleib bei uns, denn es wird Abend werden” til 2. påskedag (Feria 2 Pachatos), Leipzig, 1736
soli: SATB, kor SATB, 2 oboer, oboe da caccia strygere og bc.
Cantata BWV 98 “Was Gott tut das ist wohlgetan”, til 21. søndag efter Trinitatis (Dominica 21 post Trinitatis), Leipzig, ca.1731
soli: SATB, kor SATB, 2 oboer, taille, strygere og bc.
Cantata BWV 92 “Ich hab in Gottes Herz und Sinn”, til søndag Septuagesima (Dominica Septuagesimae), Leipzig between 1735 and 1744)
soli: SATB, kor SATB, 2 oboe d´amores, strygere og bc.


Hør Bachs kantate BWV 6 - skrevet til 2. påskedag i 1725.




Programnoter . . . . .
Bach i fuld figur

Johann Sebastian Bachs mere end 225 bevarede kantater udgør kvantitativt langt den største del af hans livsværk, og at de nu i stadigt stigende grad bliver en fuldgyldig del af den klassiske musiks kanon udvider, uddyber og nuancerer billedet af Bach på en helt afgørende måde. Det 21. århundredes musikelskere bliver i realiteten de første der kan opleve ham i fuld figur.
Langt hovedparten af Bachs kantater blev til i Leipzig, i en snæver, lokal, luthersk livsverden, og dog rummer de et helt igennem alment og fællesmenneskeligt følelsesregister. Her er lykke og ulykke, krig og fred, vrede og afmagt, liv og død, tro og tvivl, og stadig flere lyttere opdager her en guddommelig inspiration som ofte fuldt ud når højderne i Bachs to store påskepassioner.
De flere hundrede kirkekantater han i 1720'erne ødslede på sine medborgere i Leipzig - og på sin eftertid! - er både en guldgrube og lidt af en gåde. For ingen pligter eller kontrakter krævede en sådan tankedybde, variationsrigdom og eksperimenterelyst, endsige et så uhyrligt slid af ham. Hans kirkemusik løfter sig højt over alt, hvad nogen anden af hans samtidige kollegaer satte sig for, både i format, anlæg og udtryksstyrke: To komplette årgange af bevarede kantater til hver af kirkeårets søn- og helligdage samt yderligere tre kun delvist komplette eller bevarede årgange, foruden en lang række kantater til mere eller mindre verdslige formål. Så uge efter uge var kravet til Bach det samme: at finde egnede tekster, bearbejde dem, komponere kor- og orkestersatser, arier, recitativer og koraler, strege nodepapir op og udskrive partitur, organisere stemmeudskrivning, korrekturlæsning etc. og have alt opførelsesmateriale klar til onsdag aften. Derefter at holde prøve med kordrenge torsdag, når det var muligt inddrage instrumenter og sangsolister fredag, holde første og eneste samlede prøve lørdag og så forestå en opførelse på skift mellem byens to hovedkirker ved søndagens højmesse.
De enkelte kantaters endeløse forskellighed er rent ud frapperende, både hvad angår stil, karakter, solister, instrumentvalg, opbygning og varighed. Alt skifter uberegneligt, satstyper, stilelementer, tempoforløb og tonearter. Kun få træk er fælles for størsteparten af de nykomponerede Leipzig-kantater: den indledende, ofte monumentale åbning med kor og den afsluttende enkle, firstemmigt harmoniserede koral. Men også her er der talrige afvigelser.

Aftenens tre kantater er alle fra årene 1725-26. BWV 6 er komponeret til opførelse påskemandag 1725, og det store indledningskor er som en sorgfuld udgave af slutkoret i Johannes-passionen fra påsken året før. Bortset fra alt-ariens lysere tonefald er stemningen i kantaten overvejende tungsindig, præget af påskens grundtemaer. Altsoloen ledsages af en solistisk “jagtobo”, et dengang helt nyt, dybt obo-instrument med et schallstykke der ligner et jagthorn. Derefter synger korets sopraner koralen ledsaget af en krævende solostemme for “violoncello piccolo”, på Bachs tid en lille, femstrenget cello. En snes år senere lod Bach en udgave af denne sats trykke i den samling af seks orgelkoraler der – efter udgiveren – kaldes Schübler-koralerne.
Kantaten BWV 98 har en langt mere letfodet, kammermusikalsk karakter, og den afsluttes ikke med den vanlige koral, men med en bas-arie der dog har koral-agtige elementer. Den tilgrundliggende salmemelodi der høres såvel i indledningskoret som i den oboledsagede sopran-arie benyttede Bach flere gange. Værket blev opført første gang i november 1726.
BWV 92 er en sindrigt formet koralkantate med hele ni satser bygget over en hymne af den vidt berømte tyske teolog og digter Paul Gerhardt, og Bach opførte den 28. januar 1725. Salmemelodien er her indvævet i hele fem af satserne: som lange toner (cantus firmus) i den vældige åbningssats, som særprægede indskud i bas-recitativet (II), som melodisk motivarbejde i alt-arien (IV), som koral med recitativiske indskud på skift fra hver af de fire solister (VII) og endelig naturligvis i slutkoralen (IX). Kantaten er rig på farverige lydmalerier som f.eks. når “bjerge og bakker falder med grusomme knald og brag” i bas-recitativet (II) eller når “de rå vinde bruser” i bas-arien (VI). Den yndefuldt dansende sopran-arie før slutkoralen ledsages af en obo d'amore og akkompagneres kun af fingerknipsede strygere, helt uden continuo.
Tilsammen er disse tre kantater en forrygende opvisning i Bachs utrættelige fantasi, uberegnelige opfindsomhed og kreative raptus. Uge efter uge.

Tekst: Karl Aage Rasmussen


Pressemeddelelse . . . . .
Concerto Copenhagen spiller Bach-kantater.
Koncerten med Nordens førende barokorkester, Concerto Copenhagen, er henlagt til MARIAGER KIRKE onsdag d. 15. oktober. En stor kirke med masser af plads og god akustik må siges at være den rette ramme om Bachs kantater.
Orkestret har ved tidligere koncerter i såvel Hobro Musikforening som Mariager Kirke, fængslet publikum ved original og levende fortolkning af den gamle musik.
Ved denne lejlighed ledes orkestret af den internationalt kendte oboist Alfredo Bernardini.
Han har udvalgt tre Bach-kantater, der spilles af et relativt lille orkester, som det formentlig også har været gjort på Bachs tid.
Såvel korsatserne som solopartierne synges af en vokalkvartet bestående af Eline Soelmark, sopran - Francine Vis, alt - Martin Vanberg, tenor og Jakob Bloch, bas.
Koncerten er blevet til i et samarbejde mellem Mariager Kirke og Hobro Musikforening.
Musikforeningens medlemmer og medlemmer af de samvirkende Musikforeninger har fri adgang mod forevisning af personligt medlemsbevis som ved Musikforeningens øvrige koncerter.
Ikke-medlemmer kan købe billet i forsalg fra 1. september på www.himmerlandsbilletten.dk, via musik.mariagerkirke.dk eller på kommunens biblioteker.


KoncerterHøjmesser/salmerAubertin-orgletOrganist & KorKontakt

Næste koncert

Koncerter i 2024
Koncerter i 2025
Koncerter i 2026

Alle koncerter

Koncertnyhedsbrev
Næste højmesse
Kommende højmesser

Den Danske Salmebog
Salmevalg til kirkeåret
Julesalmemaraton
Billeder af orglet
Disposition
Bernard Aubertin
Sound bits
Media
Discografi
Download
Kirkens organist

Klosterkoret
Klosterkorets øveside

Kirkekoret
Kirkens organist
Mikael Ustrup
Klosterstien 12
DK-9550 Mariager
Mobil: 61 35 54 47

Mail: organist(ad)
mariagerkirke.dk

Mandag er fridag

Denne side er lavet af Mikael Ustrup 1997-2024