"Lær og Lyt" - Brahms Requiem - Torsdag d. 6. nov. 2014 kl. 19:30 (i Munkesalen)

Vil du opleve fejlfrit teater, så se en film.
Vil du opleve fejlfri musik, så hør en CD.
Det er nu en kombination af begge dele, der er på programmet i Munkesalen torsdag d. 6. november.

Her lige efter alle helgen, hvor vi jo mindes de døde, er der mulighed for at opleve Johannes Brahms ”Ein deutches Requiem”.
Ikke med levende musikere, men med en ganske effektiv og levende DVD-afspiller.

Det er nemlig det, der kan lade sig gøre!
Selve værket er himmelsk smukt. Skrevet på baggrund af Brahms mors død i 1865, og ulig alle andre requier, fordi teksten er på tysk.
Normalt er teksten på latin, men Brahms tog sig sine frihedsgrader i denne ualmindeligt smukke sørgemusik over en mor, der må have betydet så meget for Brahms, at han var i stand til at skrive et af sine hovedværker i en ganske ung alder. Kirkens organist vil kort gennemgå værket inden det afspilles, og bagefter kan man passende nyde en himmelsk gravøl.

Ein Deutsches Requiem 1869 - Danmark Radios Symfoniorkester ledet af Herbert Blomstedt

1. Selig sind, die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden. (Matth. 5, 4.)
Die mit Tränen säen, werden mit Freuden ernten.
Sie gehen hin und weinen und tragen edlen Samen, und kommen mit Freuden und bringen ihre Garben. (Ps. 126, 5-6)

1. Salige er de, som sørger, for de skal trøstes. (Matt. 5, 4)
De, der sår under tårer, skal høste med jubel.
Grædende går han ud, mens han bærer såsæden; med jubel vender han hjem, mens han bærer sine neg. (Sl. 126, 5-6)

2. Denn alles Fleisch es ist wie Gras und alle Herrlichkeit des Menschen wie des Grases Blumen. Das Gras ist verdorret und die Blume abgefallen. (1 Petri 1, 24)
So seid nun geduldig, lieben Brüder, bis auf die Zukunft des Herrn. Siehe, ein Ackermann wartet auf die köstliche Frucht der Erde und ist geduldig darüber, bis er empfahe den Morgenregen und Abendregen. (Jacobi 5, 7)
Aber des Herrn wort bleibet in Ewigkeit. (1 Petri 1, 25)
Die Erlöseten des Herrn werden wieder kommen und gen Zion kommen mit Jauchzen; ewige Freude wird über ihrem Haupte sein; Freude und Wonne werden sie ergreifen und Schmerz und Seufzen wird weg müssen. (Jessias 35, 10)

2. For alle mennesker er som græs, al deres herlighed som markens blomster. Græsset tørrer ind, blomsterne falder. (1. Pet. 24)
Brødre, vær tålmodige indtil Herrens komme. Tænk på, hvordan bonden tålmodigt må vente på sin jords dyrebare afgrøde, indtil den har fået efterårsregn og forårsregn. (Jak. 5, 7)
Men Herrens ord forbliver til evig tid. (1. Pet. 25)
Herrens udfriede vender hjem, de kommer til Zion med jubel, evig glæde går foran dem, fryd og glæde når dem, suk og klage flygter. (Es. 35, 10)

3. Herr, lehre doch mich, daß ein Ende mit mir haben muß, und mein Leben ein Ziel hat, und ich davon muß.
Siehe, meine Tage sind einer Hand breit vor dir, und mein Leben ist wie nichts vor dir.
Ach wie gar nichts sind alle Menschen, die doch so sicher leben. Sie gehen daher wie ein Schemen, und machen ihnen viel vergebliche Unruhe; sie sammeln und wissen nicht wer es kriegen wird. Nun Herr, wess soll ich mich trösten? Ich hoffe auf dich. (Ps. 39, 5-8.)
Der Gerechten Seelen sind in Gottes Hand und keine Qual rühret sie an. (Weish. Sal. 3, 1.)

3. Lad mig vide, hvornår jeg skal dø, Herre, hvor mange dage der er tilmålt mig, så jeg ved, hvor længe jeg har igen.
Mine dage måler du ud i håndsbredder, for dig er min livstid som intet.
Hvert menneske er kun som et vindpust. En mand vandrer som et skyggebillede, han samler rigdom til ingen nytte, han ved ikke, hvem der skal høste den. Hvad har jeg så at vente på, Herre? Mit håb står til dig! (Sl. 39, 5-8)
De retfærdiges sjæle er i Guds hånd, ingen pine skal nogensinde nå dem. (Visd. 3, 1)

4. Wie lieblich sind deine Wohnungen, Herr Zebaoth!
Meine Seele verlanget und sehnet sich nach den Vorhöfen des Herrn; mein Leib und Seele freuen sich in dem lebendigen Gott.
Wohl denen, die in deinem Hause wohnen, die loben dich immerdar. (Ps. 84, 2.3.5)

4. Hvor er din bolig vidunderlig, Hærskarers Herre!
Min sjæl fortæres af længsel efter Herrens forgårde, mit hjerte og min krop råber efter den levende Gud.
Lykkelige de, der bor i dit hus, til stadighed kan de prise dig. (Sl. 84, 2-3,5)

5. Ihr habt nun Traurigkeit; aber ich will euch wieder sehen und euer Herz soll sich freuen und eure Freude soll niemand von euch nehmen. (Ev. Joh. 16, 22)
Sehet mich an: Ich habe eine kleine Zeit Mühe und Arbeit gehabt und habe großen Trost funden. (Sirach 51, 35)
Ich will euch trösten, wie Einen seine Mutter tröstet. (Jes. 66, 13)