"Lær og lyt" til Bach messe i h-mol. Torsdag d. 5. marts 2015 kl. 19:30 (gratis) (Munkesalen)

I udlandet hedder den messe i b-mol, men i Danmark kalder vi tonen "b" for "h". Derfor hedder Bachs store mystiske værk h-mol-messen.

Bach afsluttede først dette værk i 1749 - året inden han døde. Bemærkelsesværdigt er også, at Bach skriver en messe over den latinske tekst. Bach som jo var den store reformerte Thomaskantor. Ligeledes bemærkelsesværdigt er det, at Bach har genbrugt store dele af sine tidligere kompositioner. Ganske almindeligt for f.eks. Händel, men sjældent for Bach. Messen er aldrig blevet opført i sin helhed i Bachs levetid, og første gang man har dokumentation for at messen er blevet opført i sin helhed er så sent som i 1859.
Bachs kendte søn Carl Philipp Emanuel Bach kaldte sin fars arbejde for "den store katolske messe".

Med hvad er en messe og hvordan har den lutherske Bach valgt at løse den selvpåtagede musikalske opgave at skrive en messe over det latinske ordinarium.
Det vil kirkens organist give et par bud på, inden vi sammen ser/hører uddrag af dette værk.
Et af musikhistoriens størst og mest krævende korværker.

Hør åbningssatsen - Kyrie - fra Bachs storladne messe i h-mol. Her fra Thomaskirken i Leipzig.