Tillykke Carl Nielsen I - Torsdag d. 1. okt. 2015 kl. 19:30 i Munkesalen (Klaver & violin) (Entré 100 kr.)

Duo Essenza består af Violinisten Birgitte Bærentzen Pihl og pianisten Lene Buch Rasmussen

I 2015 kan to af de vigtigste profiler i nordisk musikhvis ikke de vigtigste æstetiske nyskabere – Carl Nielsen og Jean Sibelius fejre deres 150 års jubilæum.

De er begge især kendt for deres symfonier, Nielsen skrev 6, Sibelius 7 + en række symfoniske digte, men torsdag d. 1. oktober er det deres musik for violin og klaver som er programmet.

Jean Sibelius er Finlands nationalkomponist.
Han blev født, da Finland var russisk, og hans musik har spillet en vigtig rolle i dannelsen af en national finsk identitet.
Finlands store musikkonservatorium, som er et af de største i Europa, skiftede i 1939 navn fra Helsingfors Musikforenings Musikinstitut til Sibeliusakademiet, efter Sibelius, som havde fået sin uddannelse der.
Sibelius’ internationale berømmelse voksede støt i årene efter århundredskiftet, han rejste meget og havde stor succes som dirigent af egne værker.
I 1926 skrev han sit sidste orkesterværk, det symfoniske digt Tapiola, og i de sidste tre årtier af sit liv komponerede han ikke.

Tilsvarende Carl Nielsen vel siges at være Danmarks nationalkomponist.
har som ham formået at skrive operaer, symfonier og koncerter og samtidig nået en bred folkelig popularitet med sine mange salmer og sange.
programmet er begge Carl Nielsens violinsonater.
Den første sonate i A-dur er et stærkt, djærvt og friskt ungdomsværk.
Her kæmper Carl Nielsen endnu indenfor de klassiske former men viser også sine helt særlige melodiske evner.
Sonate nr. 2 er dens modsætning med sin lyriske åbning, klangligt smukke og originale tone.

Violinisten Birgitte Bærentzen Pihl og pianisten Lene Buch Rasmussen har dannet duo i en årrække og har gennem årene spillet koncerter præget af musikalsk liv og nærvær.

Reserver din billet!

Send en mail til carlnielsen@mariagerkirke.dk

Mailen skal indeholde navn, antal billetter du ønsker at bestille og gerne et mobilnummer hvis du har.

Du kan alternativt sende en SMS til 61 35 54 47

Carl Nielsen
(1865-1931)
Carl Nielsen: Sonate nr. 1 i A-dur op. 900:00
Jean Sibelius
(1865-1957)
Humoresque nr. 6, op. 89 nr. 400:00
Carl Nielsen
(1865-1931 )
Sonate nr. 2 op. 3500:00

Tillykke Carl Nielsen 1/3.
Hvis det skulle være forbigået nogens opmærksomhed, fylder Danmarks nationalkomponist nummer et - Carl Nielsen - i år 150 år. Det vil sige - det gør han jo ikke al den stund han døde i 1931, men nogle dør og andre dør og lever videre. Carl Nielsen hører til den sidste gruppe. Ingen anden komponist har vel efterladt sig så tydelige spor i dansk musikliv såvel indenfor grænserne som udenfor.
I Mariager kirke fejres Carl Nielsen året med tre arrangementer her i efteråret. Alle finder i Munkesalen ved Mariager kirke, og det første arrangement er en koncert med violin og klaver. Koncerten finder sted torsdag d. 1. oktober kl. 19:30 og der tages som altid ved koncerter i Munkesalen en entre. Der er til gengæld kun plads til 50 tilhørere.
Duo Essenza består af Birgitte Bærentzen Pihl, violin, og Lene Buch Rasmussen, klaver og de fremfører begge Carl Nielsens violinsonater samt musik af årets anden skandinaviske fødselar - Sibelius.