Christopher Wrench fra Australien spiler nn
Tillykke Carl Nielsen II - Torsdag d. 22. okt. 2015 kl. 19:30 i Munkesalen (Nielsen sangskat)

Anette Kjær

Et fødselsdagsportræt af komponisten, musikeren og mennesket

Den 9. juni 2015 var det 150 år siden Carl Nielsen blev født.

Hans koncertsalsmusik og operaer opføres i dag over hele verden, og hans melodier til de folkelige, danske sange og salmer hæver sig stadig over landskabet med en egen, smuk tone.

Carl Nielsen kunne som spinde en melodi af enkel skønhed og stor rigdom.

Ordene fik nyt liv, og sangene såvel som symfonierne vidner om det brede vingefang.

Carl Nielsen var levende optaget af sin samtid.

Han komponerede, skrev og tænkte med afsæt i sin tid og det nybrud, der satte sig spor i kunst, kultur og dagligliv omkring århundredeskiftet.

Med udgangspunkt i sangene og med afsæt i Carl Nielsens breve og artikler, tegnes et portræt af komponisten, musikeren, samfundsdebattøren, musikskribenten og mennesket Carl Nielsen, der fik stor betydning, ikke mindst for den danske, folkelige fællessang.

Tillykke Carl Nielsen 2/3.
Et fødselsdagsportræt af komponisten, musikeren og mennesket har Anette Kjær kaldt sit foredrag om Carl Nielsen.
Den 9. juni 2015 er det 150 år siden Carl Nielsen blev født.
Carl Nielsen kunne som få spinde en melodi af enkel skønhed og stor rigdom.
Carl Nielsen var levende optaget af sin samtid.
Med udgangspunkt i sangene og med afsæt i Carl Nielsens breve og artikler, tegnes torsdag d. 22. oktober kl. 19:30 et portræt af komponisten, musikeren, samfundsdebattøren, musikskribenten og mennesket Carl Nielsen, der fik så stor betydning, ikke mindst for den danske, folkelige fællessang.