Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
Åbent orgel - søndag d. 31. maj 2015 kl. 13:00 - 17:00 - kig op til instrumenternes dronning.

Sidste lørdag i maj måned for 5 år siden blev Mariager kirkes store orgel indviet ved en koncert.
De følgende dage holdt kirken åbent orgel, hvor en hel del mennesker benyttede lejligheden til at komme op og kigge på orglet på nærmeste hold.

Her fem år efter gentages arrangementet.
Søndag d. 31. maj fra kl. 13:00 til ca. 17:00 vil kirkens organist være til stede og fortælle om orglet til hvem måtte have lyst til at høre om instrumentet.
Man kan komme og gå som det passer. Der er ingen faste mødetidspunkter. Gå en forsommertur og kig indenfor, når det måtte passe jer.

Vi åbner alle lågerne, der bliver mulighed for at se til mængden af håndstøbte piber.
Der vil blive forklaret lidt om hvordan orglet fungerer og har du lyst til at sætte hænder (og evt. fødder) i instrumentet, vil det også være muligt

Der er kaffe kanden og der vises billeder fra hele orglets byggeproces fra de første stregtegner i det lune Frankrig til orglet stod færdigt her i det køligere nord en maj-dag for fem år siden.

Jeg lover det er en oplevelse for store som små.

"Åbent orgel" - kom helt tæt på dette store instrument.
Lørdag d. 29. maj i 2010 blev Mariager kirkes store orgel indviet ved en koncert, og dengang var der i dagene lige efter åbent orgel.
Enhver kunne komme op af trappen til orglet og kigge på instrumentet.
Få et lille glimt af hvor stor en maskine det er - og alligevel så simpel som en enkel fløjte med kun en tone.
Her 5 år efter søndag d. 31. maj fra kl. 13:00 til 17:00 kan enhver - så længe pladsen på pulpituret tillader det - komme op og kigge nærmere på orglet.
Få lidt at vide og stille spørgsmål (der findes ingen dumme spørgsmål), og har du lyst, kan du komme med ind i orglet (der er to etager indvendigt) eller spille lidt på det.
Der vil være tegninger så man kan se hele processen fra de første ideer til hvordan orglet kunne have set ud og til der færdige resultat.
Der er også mulighed for at se billeder af hele byggeprocessen og opstillingen, der fandt sted i februar og marts måned for fem år siden.
Man kan komme og gå som det passer.
Der er ingen faste mødetidspunkter.
Gå en forsommertur og kig indenfor, når det måtte passe dig/Jer.