Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
George Friedrich Händel: MESSIAS Concert Clemens og BaroqueAros - lørdag d. 10. dec. 2016 kl. 16:00 (150 kr.)

Messias Messias, som uden tvivl er Georg Friedrich Händel mest kendte oratorium, blev komponeret 21 intense dage i sensommeren 1741 og uropført i Dublin i april 1742.

Forfatteren Charles Jennens skrev librettoen til Messias, idet han sammenstillede en lang række tekstuddrag fra Biblens gamle og nye testamente til en slags beretning om Messias-skikkelsen.

Der er ikke tale om en egentlig handling, sådan som det er tilfældet i andre Händel-oratorier, og værket er således heller ikke en direkte genfortælling af Jesu fødsel og liv.

Det centrale i værket er profetierne om Messias’ komme i Det gamle Testamente - og deres opfyldelse.

Værkets tre dele kan sammenfattes således:

1. del Messias-forjættelserne og beretningen om Jesu fødsel
2. del Jesu lidelse, død og opstandelse – Den sejrende og herskende Gud
3. del Lovprisning af FrelserenDommedag og det evige liv

Opførelsestraditionen omkring Messias er en historie for sig, - og den afspejler en stort set ubrudt interesse for værket fra 1742 til nu.

På Händels egen tid var antallet af korsangere således kun omkring 20 i alt, men ved de store Händel-fester i London sidst i 1800- tallet var det ikke usædvanligt, at koret havde 2000 sangere og orkestret omkring 400 musikere.

Ved denne opførelse af Messias lægger Concert Clemens og BaroqueAros sig op af Händels originale klangbillede med et ikke for stort kor og orkester, og arierne synges tillige af solister fra koret.

Billetter á 150 kr. købes lettest via Himmerlandsbilletten. Klik på logoet herunder.

Du kan også erhverve en billet ved at rette henvendelse til kirkens organist Mikael Ustrup på mikael@mariagerkirke.dk eller via TLF/SMS 61 35 54 47.

Der er unummererede pladser og dørene åbnes kl. 15:30.

George Friederich Händels Messias i Mariager Kirke.

Da Händel i 1742 færdiggjorde sit oratorium Messias kunne han umuligt vide, at han lige havde skabt et af den vestlige verdens største musikstykker.
Händel nåede dog at leve endnu 17 år og allerede i H¨ndels sidste leveår fik værket "kult-status". Det blev opført utallige gange af Händel selv og efter hans død voksede værket sig støt og roligt større og større.
Ved de store Händel-fester i London sidst i 1800- tallet var det ikke usædvanligt, at koret havde 2000 sangere og orkestret omkring 400 musikere.
Selv Mozart omorkestrerede værket, så det passede ind i tidens stil.
I vore dage opføres værket oftest til jul, men i England er det faktisk et mest et påskeværk.
Nu om dags har værket i langt de fleste opførelser fundet sit naturlige leje med et mindre kor og et mindre orkester, som det oprindeligt var tænkt.
Således også når værket spilles i Mariager Kirke lørdag d. 10. dec. kl. 16:00.
Concert Clemens er et professionelt arbejdende klassisk kammerkor med hjemsted i Aarhus dirigeres af dets stifter Carsten Seyer-Hansen og orkestret er ligeledes fra Aarhus.
BaroqueAros består af en grundstamme på 8 musikere, men udvides efter behov - med faste gæstemusikere til et større ensemble.
Ved koncerten i Mariager Kirke fremføres alle tre dele af Messias; 1. del med profetier om Jesu komme - 2. del omhandler Jesu lidelse død og opstandelse og denne afdeling afsluttes med det berømte Halleluja-kor inden 3. del sætter punktum med fortælleingen om dommedagen og det evige liv.
Billetter kan købes på himmerlandsbilletten.dk eller via musik.mariagerkirke.dk