Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
Luther - hans salmer og betydning for kirkemusikken - søndag d. 29. januar 2017 kl. 19:30 (gratis)

Luther med lutten akkompagnerer angiveligt sine egne salmer for en lille lykkelig skare

Det er reformationsår og med det er der fokus såvel teologi som musikken, der fulgte som følge af reformationen.

Ved dette fællesarrangement for Hobro-Mariager provsti vil der være fokus musik, som ikke havde kunnet ekstistere uden reformationens ændrede fokus også musikken.

Coro Misto under ledelse af Søren Birch står for den professionelle del af arrangementet ved bl.a. at synge Bachs motet "Jesu meine Freude", som er skrevet over salmen vi dansk kender som "Gud skal alting mage".
Derforuden præsenteres et par af Luthers salmer, som de været sunget originalt, hvilket er anderledes end vi synger salmer i dag.

Søren Birch vil også dirigere hele forsamlingen når vi i fællesskab synger nogle af verdens første salmer.

Bo Grønbech
(1951-)
Intrada: Nu fryde sig hver kristen mand
FællessalmeNu fryde sig hver kristen mand
KorVi tro vi alle tro på Gud
Wir gläuben all an einen Gott  (BWV 680)
  in Organo pleno con Pedale
KorVi tro vi alle tro på Gud
FællessalmeNu bede vi den Helligånd
Forlen os freden, Herre, nu
J.S.Bach
Jesu meine freude
FællessalmeBehold os Herre ved dit ord
Med fred og fryd jeg farer hen
KorAf dybsens nød, o Gud, til dig
Aus tiefer Not schrei ich zu dir  (BWV 686)
  a 6 in Organo pleno con Pedale doppio
KorAf dybsens nød, o Gud, til dig
FællessalmeVor Gud Han er så fast en borg

Bachs motet: Jesu meine Freude

Reformationens forandring af kirkemusikken.

Det er blevet 2017, og dermed har man taget hul på reformationsåret.
I 1517 slog Martin Luther sine teser op på en dør i det tidligere Østtyskland, og det ændrede Europas kirkelige geografi i et katolsk Sydeuropa og et reformert Nordeuropa.
Det handlede og handler jo selvfølgelig om teologi, men foruden teologien ændrede det også kirkens musik i væsentlig grad.
Før havde sproget være latin og præget af den såkaldte gregorianske sang, som vi kender som munkesang.
For et par år siden kom nogle belgiske munke oven i købet på hitlisterne med denne musik.
Efter reformationen blev salmen det centrale punkt i kirkemusikken. Menighedens salmesang er eller burde være bærende for musikken i højmessen.
Ved arrangementet for Hobro-Mariager Provsti, der finder sted i Mariager kirkes store rum søndag d. 29. januar, vil der blive præsenteret musik, som kan siges at være en direkte følge af reformationen.
Coro Misto under ledelse af Søren Birch, vil således fremføre Johann Sebastian Bach's enestående motet: "Jesu meine Freude", skrevet over salmen vi på dansk kender som "Gud skal alting mage".
Derforuden vil Søren Birch dirigere, når vi sammen synger nogle af Luthers meget tidlige salmer.
Ved orglet sidder Mariager Kirkes organist, der også vil spille orgelmusik bygget direkte over Luthers salmer.
Der er ingen trykt program, men rækkefølgen og alle tekster vises på storskærm, og kirken vil kun være oplyst af stearinlys.
Der er gratis adgang til dette provstiarrangement.