Tantum - cd realese koncert. Fredag d. 23. februar 2018 kl. 19:30 (50 kr.)

Jonas Simonson, fløjte - Anders Jormin, kontrabas og Karin Nelson, orgel.

Anders Jormin, Karin Nelson och Jonas Simonson arbejder alle som unervisere ved Högskolan för scen och musik ved Göteborgs universitet.

De har alla tre egne solokarierer, men de har spillet sammen de sidste 10 år.

2010 udkom deres første CD - Songs in Meantone, og nu udkommer CD nummer to.

Titlen på denne CD er "Tantum", som stammer fra den latinske hymne "Pange Lingua".

CD'en blev indspillet i Mariager Kirke i oktober måned 2016.

På CD*en improviserer trioen over den gregorianske melodi Tantum ligesom der forekommer nogel samiske melodier på denne indspilning.

Der er også plads til gruppens egne kompositioner samt transskriptioner af Johann Sebastian Bach.

Koncerten byder selvfølgelig på smagsprøver fra CD'en.

Svensk trio i Mariager Kirke.
Der er en del ting, der er anderledes ved koncerten i Mariager kirke fredag d. 23. februar.
Kan man få en kontrabas op til orglet? Ja - hvis trappen er bred nok ellers ikke.
Det går lettere med en tværfløjte og orglet er vist det ejendomsmægleren kalder nagelfast, så det volder ingen problemer.
Netop orgel, fløjte og kontrabas er besætningen i den svenske trio bestående af Jonas Simonson, Anders Jormin og Karin Nelson der spiller ved koncerten.
De optog i oktober 2016 en cd i netop Mariager kirke.
En cd som udkommer i disse dage. CD'en hedder Tantum som er et latinsk ord, der stammer fra den gamle hymne "Pange lingua".
Ellers er musikken bestemt ikke gammel. Der er nykomponerede stykker og samisk folketone samt transkriptioner for besætningen af bl.a. Bach.
Fredag aften er også et lidt usædvanligt tidspunkt for en kirkekoncert, men trioen spiller i Gøteborg dagen forinden, så er fredag aften - i konkurrence med diverse TV-underholdningen - var muligheden.
Gå ikke glip af muligheden for at høre denne helt specielle koncert. Der tages som altid, når der deltager professionelle musikere, en beskeden entre.
Og ja - man kan få en kontrabas op ad trappen!