2. sommerkoncert tirsdag d. 25. juni 2019 kl. 19:30 "The Nordic Organduo" - (50 kr. mulighed for partoutkort)

"The Nordic Organduo", består sjovt nok af sydkoreaneren JeeYoung Park & hollænderen Abram Bezuijen. Begge er bosiddende i Norge, hvor de også arbejder.
Altid fabelagtige Wolfgang Amadeus Mozart er også på programmet, selvom han ikke ved, at han har skrevet musik for firhændigt orgel.

Det er ikke so ofte man hører orgelmusik for fire hænder (og fire fødder), men ved sommerens anden koncert i Mariager Kirke, bliver der mulighed for at stifte bekendtskab med Den nordiske orgelduo, der består af sydkoreaneren JeeYoung Park & hollænderen Abram Bezuijen, der dog begge er bosiddende i Norge, hvor de også arbejder.

De disker op med ny og gammel musik for denne specielle besætning. Først Mozarts sore fantasi i f-mol. Oprindeligt skrevet til et mekanisk orgel-ur, men er fremragende musik i Mozarts specielle stil.

Der  bliver heldigvis og plads til norsk musik. Først npgle transskriptioner fra Griegs kendte og elskede Peer Gynt, hvorefter duoen spiller et nykomponeret værk, specielt skrevet til duoen af den norske komponist Gisle Kverndokk.

Af indlysende årsager, har der ikke været komponeret brugskirkemusik, hvortil der krævedes to organister. Dertil har kirken været alt for sparsommelig. En koncert som denne kan frit boltre sig i genrer, der normalt ikke høres i kirken. Således spiller duoen Libertango af Astor Piazolla i et arrangement for orgel med mange hænder.

Sidste værk på programmet er til gengæld original musik for orgel: Gustav Merkels store sonate i 3 satser.

Wolfgang Amadeus Mozart
Fantasi i f-mol  (KV 608)
Edvard Grieg
(1843-1907)
Fra Peer Gynt Suite No.1  (Opus 46)
  1. Morgenstimmung
  3. Anita’s Tanz
  4. In der Halle des Bergkoenigs
Gisle Kverndokk
(1967-)
Laterna Magica
Wolfgang Amadeus Mozart
Variationer i C-dur  (K.V. Anh. 171)
  Oprindeligt fløyte kvartet
  Transkription: Jacques van Oortmerssen
Astor Piazzolla
(1921-1992)
Libertango
Gustav Merkel
Sonate i d moll (opus 30)
  Allegro Moderato
  Adagio
  Allegro con fuoco

Hør duoen spille 3. sats af Merkels store sonate i d-mol.