3. sommerkoncert tirsdag d. 9. juli 2019 kl. 19:30 Vibeke Vanggaard - (50 kr. mulighed for partoutkort)

Maribo Domkirke set indnvendig. Maribo var den første Birgitta-kirke, der blev bygget i Danmark. Senere fulgte Mariager kirke, der blev bygget endnu større end Maribo, men hvor Mariager kirke i dag kun er 1/5 af den oprindelige kirke, er Maribo Domkirke i oprindelig størrelse.
Domorganist Vibeke Vanggaard.

I 2017 fik Maribo Domkirke ny domorganist og valget faldt på Vibeke Vanggaard, der således er kommet så langt væk fra sin nordjyske opvækst som næsten muligt.

Som nyansat domorganist kan der være rigeligt at se til, så først her i 2019 er der blevet plads til, at Vibeke Vanggaard kan besøge den ydmyge søsterkirke i Mariager for at give koncert på Aubertin-orglet.
Et orgel, der er meget forskelligt fra det store romantiske orgel i Maribo Domkirke.

Der er dog også nogle lighedspunkter, bl.a. de kraftige trompeter, som gør sig godt i fransk romantisk musik.

Inden Vibeke Vanggaard afslutter sommerens tredje koncert i Mariager kirke med at spille franskmanden Alexander Guilmants imponerende store 35 minutter lang 7. orgelsonate i seks satser, spiller hun tidlig hollandsk musik af Jan Pieterszoon Sweelinck og tysk romantisk musik af Gustav Merkel.

Jan Pieterszoon Sweelinck
(1562–1621)
Ballo del Granduca  (SwWV 319)05:00
Fantasia Cromatica  (SwWV 258)08:00