Den belgiske organist Jen Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison.
Arvid Gast
Roger Sayer
"Bach Friday" fredag d. 27. november 2020 kl. 20:00 (gratis)

Bach Friday

Verden og verdens mennesker har såmænd ikke brug for gode slagtilbud og forbrugerræs "Black Friday".

Mennesker har ind imellem brug for god musik - og musikken ved denne koncert er af den evigt unge Johann Sebatian Bach.

Lad dig afstresse i selskab med et fransk velklingende orgel og tysk velklingende musik.

Praeludium i e-mol  (BWV 548,1)
Christe, aller Welt Trost  (BWV 670)
  Canto fermo in Tenore à 2 Clav. et Ped.
Allein Gott in der Höh sei Ehr’  (BWV 662)
  á 2 claviers et pédale / il canto fermo nel soprano
Triosonata nr. 4 i e-mol  (BWV 526)
  Adgio - Vivace
  Andante
  Un poc'allegro
Schmücke dich, o liebe Seele  (BWV 654)
  á 2 claviers et pédale
Nun komm, der Heiden Heiland  (BWV 659)
  á 2 claviers et pédale
Fuga i e-mol  (BWV 548,2)

Bach-Friday i Mariager Kirke.
Der er forskellige måder, at bruge en fredag aften på. Nogle mennesker svinger dankortet ude eller hjemme foran computeren, mens andre går i den modsatte grøft.
For tredje år i træk afholder Mariager kirke "Bach-Friday". I år falder Bach-Friday helt og aldeles tilfældigt sammen med "Black Friday", som er fredag d. 27. november. Ved koncerten i Mariager kirke, der finder sted kl. 20.00, vil kirkens organist spille musik udelukkende af en af de største komponister overhovedet: Johann Sebastian Bach.
Både stort og kraftigt. Alvorligt og pompøst men også den svage meditative Bach.
Bach skrev i alt seks triosonater som øvelsesstykker til sine sønner. I al sin enkelthed spilles en stemme i den ene hånd, en anden stemme i den anden hånd og den tredje stemme i pedalet. Enklere kan det ikke gøres, og alligevel står Bachs triosonater som et fyrtårn blandt alle barokkens mangfoldige kompositioner. Triosonaten i e-mol er koncertens centerværk og før og efter spilles et præludium og fuga og fire af Bachs mesterlige orgelkoraler.
Alt er så coronasikkert som muligt. Der må kun sidde tre personer på hver bænk, og man skal spritte hænder og have mundbind på når man kommer og når man går.
Der er gratis adgang.