2. sommerkoncert tirsdag d. 11. juli 2023 kl. 19:30 Lise-Lotte Kristensen (50 kr. - mulighed for partoutkort)

Lise-Lotte Kristensen er organist ved Løgumkloster Kirke
Lise-Lotte Kristensen er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium i 1988 med orgel som hovedfag. Derefter tog hun til London og studerede i et år hos professor David Sanger. Hun er nu ansat ved Løgumkloster Kirke.

Lise-Lotte Kristensen er en erfaren koncertgiver og har spillet mange koncerter i såvel ind – som udland.

Hun udgav i 1996 ”Orglet Danser” – en anderledes orgel-CD der viser de mange facetter ved et orgel. Lise-Lotte har en forkærlighed for det anderledes orgelmusik, musik der er blevet ”glemt” fordi det ikke passede ind i de gængse opfattelser af , hvad orgel- og kirkemusik er.

Ved koncerten i Mariager Klosterkirke vil der blive spillet Bach, traditionel orgelmusik op igennem orgelhistorien, men der vil også blive spillet underholdende små stykker af komponister, man ikke kender, men som man bliver i godt humør af. Alt sammen orgelmusik, komponeret for orgel.

Joyce Alldred
(1940-)
Sats fra ”Suite”
Samuel Scheidt
Galliard Battaglia - med 9 variationer
Ludwig van Beethoven
2 stykker for Flötenuhr
Allegro Allegretto
Præludium og fuga i G-dur  (BWV 541)
Louis Alfred Lefébure-Wely
Communion
Edmondstoune Duncan
(1866-1920)
March opus 42 nr 3.
Margaretha Christina de Jong
(1961-)
Foxtrot
Bo Grønbech
(1951-)
Nu titte til hinanden
Christian Præstholm
(1972-)
Til himlene rækker din miskundhed, Gud
Thomas Lennert
(1967-)
Sov sødt barnlille
Louis Alfred Lefébure-Wely
Sortie i Es-dur

Tilbage i 1984, da jeg havde fået min første “rigtige lønnede” organiststilling, var jeg ude for en pudsig oplevelse. Jeg skulle spille til min første gudstjeneste - i maj måned - og jeg havde valgt noget rigtigt lyst, hurtigt, sommerligt glad musik og troede, at jeg havde gjort et godt indtryk med mine rappe fingre og gode humør.
Efter gudstjenesten kom der en dame hen til mig, der meget bastant fortalte mig, hvad jeg åbenbart i min grønne ungdommelige naivitet ikke vidste: kirkemusik er mørkt - langsomt og alvorligt.
Tag dén - unge mand!
Damen var kirkens tidligere organist og bare synet af hendes knold i nakken og alvorstunge mine, fik mig straks til at tro på, at hun virkelig mente det.
At ca. alle andre ikke mente det samme, vil aldrig få hende til at ændre opfattelse.
Jeg spillede nu fortsat lyst og kvikt til de gudstjenester, hvor jeg syntes det passede - uagtet at jeg fik et alvorstungt missionsk blik fra hende hver eneste gang.
Der findes mange fordomme om at orgelmusik skulle være kedeligt og tungt. En sandhed er dog, at orgelmusikken oftest har været forbundet med gudstjenesten (der jo ikke historisk kan siges at have været uden alvorlige præsteminer og løftede pegefingre), og når det drypper på degnen . . . . .
En anden sandhed er, at orgelmusikken er stor kunst - ind imellem gravalvorlig som livet jo også er, og andre gange ren fornøjelse og løssluppethed.

Da Lise-Lotte Kristensen tilbage i 90’erene indspillede cd’en ”Orglet Danser”, begyndte et eller andet kirkeligt radioprogram at benytte en skæring derfra som kendingsmelodi, som om man gerne ville lægge afstand til den gængse opfattelse af kirkelig tunghed.
Denne aftens koncertprogram er - uden at gå i detaljer med hver enkelt stykke - i den samme dansende stil af orgelmusik i periferien af, hvad vi normalt betragter som orgelmusik.
Lyt, smil og grin lidt af selvuhøjtideligheden. Aftenens program runder mange lande og genrer, inden der efter koncerten serveres et glas vin/vand på den anden side af gaden.
Kroen om man vil - i daglig tale Klostret (lidt mærkeligt i en Luthersk folkekirke, der skilte sig af med den slags for 500 år siden, men sådan er der jo så meget).

En anderledes orgelkoncert.
I løbet af sommeren er der fem orgelkoncerter i Mariager Kirke.
Sommerens anden koncert tirsdag d. 11. juli kl. 19:30 kunne have overskriften en anderledes orgelkoncert.
Aftenens solist er Lise-Lotte Kristensen, der til dagligt er organist i Løgumkloster kirke. Hun har tidligere udgivet en cd med titlen "Orglet danser" en anderledes orgel-CD.
Der er ikke så meget klassisk orgelmusik af Bach eller Buxtehude på cd'en men musik, man kun relativt sjældent hører på orgel. Og genren er i den lettere ende.
Lise-Lotte Kristensen spiller musik af en række mindre kendte komponister, der har det til fælles, at deres kompositioner både bryder med den traditionelle orgelmusik, samtidig med, at de er dybt afhængige af den.
Der bliver dog også plads til lidt Bach: hans præludium og fuga i G-dur, som lidt sjovt kaldes "Britta-polka"-fugaen, fordi temaet på nær et par enkelte toner minder om Lumbyes berømte Brittapolka, der dog er skrevet længe efter Bach.
Sidste værk på programmet er franskmanden Louis Alfred Lefébure-Welys stykke, der hedder sortie, hvilket jo betyder udgang. OG efter at man er gået ud af kirken, er der vanen tro et glas vin/vand efter koncerten, hvortil der tages en beskeden entré.