Lør d. 11. maj 2024 kl. 16:00 | | | | Korkoncert Capella Groningen synger et program med musik fra Det danske Hof. Musik af bl.a. Mogens Pedersøn, Bartholomeus Stockmann and Thomas Schattenberg. | | | | Søn d. 9. jun 2024 kl. 16:00 | | | | Korkoncert Klosterkoret synger en buket danske og udenlandske sange og satser ved denne lille 45 minutters koncert. Efter koncerten er der fælles grillmad i klosterhaven | | | | Tir d. 25. jun 2024 kl. 19:30 | | | | 1. sommerkoncert Christopher Wrench fra Australien spiller bl.a. Bachs største variationsværk for orgel "Sei gegrüsset, Jesu gütig" samt musik af Bert Matter og Charles Villiers Stanford | | | | Tir d. 9. jul 2024 kl. 19:30 | | | | 2. sommerkoncert JeeYoung Park - Koreansk organist bosiddende i Norge - spiller musik af bl.a. Muffat, Bach, Oortmerssen, Nystedt & Guillain | | | | Tir d. 23. jul 2024 kl. 19:30 | | | | 3. sommerkoncert Den belgiske organist Jan Vermerire spiller et blandet program med musik af Sweelinck, Scheidemann, Kerckhoven, Bach, Händel, Lemmens & Raison. | | | | Tir d. 6. aug 2024 kl. 19:30 | | | | 4. sommerkoncert Arvid Gast spiller musik af Louis Marchand, Johann Sebastian Bach, André Isoir og slutter med finalen fra Charles-Marie Widors sjette orgelsymfoni. | | | | Tir d. 20. aug 2024 kl. 19:30 | | | | 5. sommerkoncert Roger Sayer spiller musik af Felix Mendelssohn-Bartholdy, Josef Rheinberger , Johann Sebastian Bach og til sidst Johann Peter Emilius Hartmanns store sonate i g-mol | | | |
| | | | 4. sommerkoncert med Arvid Gast, Lübeck - tirsdag d. 6. august 2024 kl. 19:30 (Entré 50 kr.)
| | Arvid Gast er orgelprofessor ved kirkemusikinstituttet i Lübeck og titulær organist ved det historiske orgel i St. Jacobi kirke ligeledes i Lübeck. | | Sommerens fjerde koncert indledes med Louis Marchands Grand Dialogue, hvor orglets kraftfulde trompeter kommer til sin ret.
Samme Marchand skulle i 1717 i duel med selveste Johann Sebastian Bach om, hvem der var den bedste cembalospiller. Marchand forsvandt dog natten over og duellen blev aldrig til noget.
Det gjorde Bachs orgelproduktion til gengæld, og Arvid Gast fortsætter koncerten med orgelkoraler over salmen "Aleneste Gud i Himmerig" inden han spiller Bachs præludium og fuga i g-mol BWV 542.
Det menes at Bach oprindeligt improviserede fugaen til en ansættelsessamtale, og så senere skrev den ned. Selvom både præludium og fuga står i g-mol er der næppe andre Bach-værker hvor forskellen på præludium og fuga er så stor. Præludiet er måske det mests alvorstunge Bach har skrevet for orgel, men fugaen er ungdommeligt livlig som en vist modsætning.
Koncerten fortsætter med André Isoirs seks meget forskellige variationer over en fransk koralmelodi inden der åbnes for champagnepropperne i finalen fra Widors sjette sorgelsymfoni |
Koncertprogram . . . . .
Louis Marchand (1669-1732) | Grand Dialogue | Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Allein Gott in der Höh sei Ehr’ (BWV 662) á 2 claviers et pédale / il canto fermo nel soprano | | Allein Gott in der Höh sei Ehr’ (BWV 664) à 2 claviers et pédale | | Fantasi og fuga i g-mol (BWV 542) | André Isoir (1935–2016) | Six variations sur un psaume huguenot op. 1 | Charles-Marie Widor (1844–1937) | Fra den 6. Orgelsymphoni i g-mol opus 42 IV) Cantabile
V) Finale |
|